Sacred Steel - Hammer Of Destruction

Sacred Steel - Hammer Of Destruction

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Kijk eens wat we hier hebben. Nog maar een paar maanden na de release van de CD/DVD 'Live Blessings' alweer een nieuwe studio album van de Duitse heavy metal brigade Sacred Steel.

Vol verwachting prop ik het schijfje in de speler en wat hoor ik daar? Geruis? Een paar tikjes? Precies! Het lijkt alsof ik een vinylplaatje heb opgezet. Als dat niet old-school is dan weet ik het ook niet. Maar goed, na drie seconden barst het titelnummer uit de speaker en ja hoor: "Aaaaaaaaaaaaaaaaaahwow, daar hebben we Gerrit P. Mutz. Het wordt meteen duidelijk dat Sacred Steel geen seconde is afgeweken van hun eerder werk. En waarom zullen ze ook? Ze zijn gewoon goed in wat ze doen en dat is een lekker potje old-school heavy metal met een thrash-randje spelen. Bovendien klinken ze, ondanks de komst van twee nieuwe bandleden (Jonas Khalil op gitaar en Kai Schindelar van Lanfear op bas) hechter dan ooit. De navolgende nummers zijn opnieuw lekkere headbangers en tekstueel hebben ze (gelukkig) weer alle clichs uit de kast gehaald. Dus je kan weer ongestraft je middelvinger opsteken tegen alles wat niet metal is. Heerlijk! Aangekomen bij 'Descent Of A Lost Soul' krijgen we een akoestisch (!!!) stukje intro waarna het meest slepende nummer dat de band ooit heeft gefabriceerd, 'Black Church', uit de speakers knalt. De daaropvolgende Jag Panzer cover 'Generally Hostile' mag er zeker wezen, maar 'Plague Of Terror', 'Sword And Axes' en de afsluitende 'Torch Of Sin' zijn weer stuk voor stuk echte Sacred Steel bangers en zetten de nekspieren toch aardig aan het werk. En dan weer dat heerlijk geruis wat dit plaatje compleet maakt.

Het is dus duidelijk: onze Duitse vrienden hebben weer een heerlijk ouderwets metalplaatje afgeleverd op een manier waar alleen zij het op kunnen. Natuurlijk zullen er weer zeikerds zijn die gaan klagen over gebrek aan originaliteit en het apart stemgeluid van Gerrit. Laat ze maar zeiken. Ik heb in ieder geval enorm genoten van 'Hammer Of Destruction' en deze CD zal regelmatig zijn weg naar mijn speler blijven vinden.

De gelimiteerde versie verschijnt overigens als een box-set met een bonus-CD. Op die extra plaat staan nieuwe en zeldzame nummers en een viertal covers van Death, Raven, Nasty Savage en Tankard. Daarnaast bevat dit doosje een patch, een poster en een gesigneerde kaart. Voor slecht 26 euro kun je de box bestellen op de band's website. Wees er snel bij, want er zijn er maar 1000 exemplaren van.