Mirror Of Deception - Shards

Mirror Of Deception - Shards

Label : Cyclone Empire | Archiveer onder doom metal

Erik : Elke underground heeft zijn helden, zijn frontmannen, zijn initiatiefnemers nodig om te kunnen en mogen bestaan. Zo mag je Jochen Fopp van Mirror Of Deception in het doom genre voordragen als vaandeldrager. Zijn festival Doom Shall Rise is een wereldbegrip geworden in het doomgenre en elke zichzelf respecterende doomband wil daar wel gespeeld hebben. Zijn band staat echter voorop, en na meer dan zestien jaar blijft Mirror Of Deception een vreemde eend in de bijt in het 'genre zonder uitzicht, hoop of geloof'. Dit Duits gezelschap bezit een sound die volledig uitgerijpt is en typisch Mirror Of Deception te noemen is. Helaas lijd elke release aan dÈj‡ vu, alsof het al eerder op plaat verschenen is bij een der grote namen, zij het geserveerd in Mirror-style. En die style dankt de band ook grotendeels aan de vocalen van Siffi, die wederom fantastisch zijn.

De invloeden worden niet onder stoelen of banken gestoken en zo klinkt Count Raven sterk door in het prachtige 'Swamped'. De CD herbergt vele mooie riffs en de omschakelingen zijn om te smullen. Een echte uitschieter is tussen de meer dan matige nummers op de CD echter niet te vinden. 'Insomnia is bijvoorbeeld erg snel en sommige nummers swingen de pan uit! Het laatste nummer is vermeldenswaardig omdat het een uitchill nummer is… Een geweldige riff, weinig poespas en heerlijk dromerige sferen laten de CD eindigen met een content en voldaan gevoel. Hoewel de CD meer variatie en snelheid kent dan de voorgangers, kan ik weinig meer verschil vinden. Mirror hoeft zichzelf niet steeds meer her uit te vinden maar blijft wel een beetje steken in hun ontwikkeling. Maar dat neemt niet weg dat elke release absoluut het luisteren waard is.