Killswitch Engage - As Daylight Dies

Killswitch Engage - As Daylight Dies

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder metalcore

Ralph : Een plaat waar zo ongeveer de halve wereld reikhalzend naar uitgekeken heeft is ongetwijfeld 'As Daylight Dies' van metalcore pioniers Killswitch Engage. De ontwikkeling van het genre is de afgelopen jaren zo ongeveer bepaald door KsE's meest succesvolle schijfje tot nu toe; 'The End Of Heartache'. (2004). Gevolg is dan natuurlijk dat de bands als paddestoelen uit de grond schieten en de labels niet weten hoe snel ze hun eigen Killswitch Engage vast moeten leggen. Dat heeft hele aardige bands opgeleverd maar ook een stroom albums die snel in de vergetelheid zullen geraken. Opvallend is overigens wel dat 'metalcore' in Europa nog steeds een genre is dat het leuk doet maar bij lange na niet de hysterie teweeg brengt zoals in de VS en Engeland.

Nu zijn de vaandeldragers zelf dus weer aan zet en het fonkelnieuwe 'As Daylight Dies' mag de standaard bepalen voor de komende jaren, of toch niet? Welnu, het is een ijzersterk KsE album geworden maar tegelijkertijd wel een echte opvolger voor 'The End of Heartache'. De band gaat door waar het vorige album ophield. Toch heeft KsE zich wel degelijk ontwikkelt; de riffs zijn beter en bij vlagen nog vetter dan voorheen maar het zijn vooral de nummers als geheel die indruk maken. KsE schrijft namelijk gewoon goede songs. Je kunt het mooi vinden of niet maar op dit album is KsE er pas echt in geslaagd het beste van Def Leppard of Bon Jovi - waar het gaat om echte refreinen - en het vetste van Pantera en Machine Head te mixen. Ronduit memorabele riffs gaan hand in hand met meezingrefreinen waar Jan Smit jaloers op zou zijn en dat is een prestatie op zich.

Nee, baanbrekend is 'As Daylight Dies' zeker niet maar een logische opvolger van 'The End of Heartache' des te meer. KsE heeft zich wel degelijk ontwikkeld en zal met dit album alleen maar meer mensen gaan aanspreken.