The Atomic Bitchwax - Boxriff

The Atomic Bitchwax - Boxriff

Label : Meteor City | Archiveer onder stoner

Frank D. : Sommige bands zijn goed in de studio en bagger op het podium. Anderen zijn bagger in de studio en verpulverend op de bühne. Soms zijn bands goed in beide en dan zijn er ook nog bands die zich het meest thuis voelen voor een publiek en voor wie het maken van albums een aardige afwisseling is. The Atomic Bitchwax lijkt een uit de laatste categorie te zijn. Nu heb ik zelf nog nooit de band live aan't werk mogen zien, maar ik kan nu toch een klein voorproefje krijgen met het live-album 'Boxriff' in de CD speler.

De CD opent met een viertal nieuwe nummers, die volledig in de lijn van het '3' album (2005) liggen. Kortom, we hebben te maken met zompige stoner-/ space rock. Fuzzy gitaren, blues invloeden en retro geluid stromen de kamer in. Opvallend is het rustige verloop van een en ander. Of dit de fans gaat aanspreken is nog maar de vraag, maar mij kan deze kleine koerswijziging wel bevallen. Daarna is het de beurt aan de live-opnames. Nummers als 'The Destroyer', 'Maybe I'm A Leo' en 'Force Field' staan als een huis, zoals de hele set een band in opperste vorm laat horen en zien. Zien? Jawel, want de live-opnames uit Seattle's Sunset Tavern zijn ook als DVD toegevoegd. Hierdoor ontstaat een fraai pakket, dat voor iedere fan een absolute musthave is.

Afrondend moet ik wel kwijt dat dit geheel met name aardig is als er al enige kennis van de band in kwestie aanwezig is. Als dat niet zo is, zou een eerste aankoop van '3' wellicht raadzamer zijn. Voor iedereen die deze band echter al een warm hart toedraagt, zal dit een mooi middel zijn om de vermaledijde feestdagen door te komen.