Scars Of Tomorrow - The Failure In Drowning

Label : Victory Records | Archiveer onder metalcore

Patrick : 'De nieuwe evolutie in metal'. Ja, dat soort uitspraken van platenmaatschappijen en bands neem ik toch altijd wel met een korreltje zout. Maar wat betreft Scars Of Tomorrow zal een korreltje niet toereikend zijn en dient er een heel pak aangesleept te worden.

'The Failure In Drowning' staat namelijk bol van de clichs; de teksten zijn doorspekt met onderwerpen en regels die al eens vaker voorbij gekomen zijn, de afwisseling van schreeuw en melodieuze achtergrond vocalen ('The Wandering', de 'The Unwinding') hebben we ook al tig keer gehoord en ook muzikaal valt er niet heel veel anders dan de standaard te beleven. De nummers hebben op een gegeven moment zelfs zoveel van elkaar weg dat ik af en toe echt niet meer weet naar welke track ik luister. Daarnaast lijkt de cover art lijkt wel heel erg veel op die van 36 Crazyfists' 'Rest Inside The Flames'. In vergelijking met voorgaande cd 'The Horror Of Realization' (2005) is dat de nummers een stuk toegankelijker zijn geworden. Overheerste daar op nummers als 'The Hidden Grudge' nog het rauwe gevoel, nu klinken de tracks als 'The Wandering' en 'Broken Silence' een stuk voller en iets laagdrempeliger. Natuurlijk kent de cd zijn lekkere momenten, is die heftig op zijn tijd, voorzien van de nodige breakdowns en mosh parts, maar dat is toch verre van voldoende om er iets interessants of aantrekkelijks van te maken? Natuurlijk valt het niet mee om origineel te zijn en vaak is er niets mis met een standaard release. Maar dit pakt wel erg standaard uit.

Maakt dit 'The Failure Of Drowning' tot een slechte cd? Nee, dat zeker niet! Maar voor mij is het geen schijf geworden die in de mlee van metalcore releases er niet n moment uitspringt. Het is de vijf Amerikanen van Scars Of Tomorrow gewoonweg niet gelukt zich te verheffen boven het gemiddelde en als ze niet uitkijken, gaat deze release snel kopje onder. Zouden ze daar, in hoop juist dat te vermijden, met de titelkeuze van het album misschien al rekening mee hebben gehouden?