Agressor - Deathreat

Agressor - Deathreat

Label : Season Of Mist | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Hoewel ik de bandnaam nog niet eerder voorbij heb zien komen, blijkt het Franse Agressor toch al zo'n jaar of twintig mee te draaien in de metal scene. Naar eigen zeggen is men zelfs de eerste Franse band die ooit een death metal LP uitbracht in haar land. Dit zijn leuke geschiedkundige feitjes voor liefhebbers van metal historie, maar uiteraard weinig relevant bij het bespreken van de muziek an sich. Van nature zegt de band een thrash formatie te zijn, maar daar is op 'Deathreat' maar weinig van te merken: het is namelijk lang niet alleen kale thrash wat de klok slaat, er steken ook legio moderne black/death metal invloeden de kop op. Belangrijkste namen die hierbij te binnen schieten zijn Dimmu Borgir dankzij de keyboard orkestratie die soms voorbij komt, Cradle Of Filth dankzij de gekke stemmetjes en Morbid Angel, dankzij het geluid van een enkele riff en het nummer 'Nightmare Comes' dat zo op 'Gateways To Annihilation' had kunnen staan.

Waar ook weinig van te merken is, is het feit dat hoofdcomponist Alex Colin-Tocquaine werkzaam is als gitaarleraar op een internationale muziek academie. Het gitaarwerk is verre van slecht, maar na het lezen van 's mans beroep had ik wel een tikkel meer virtuositeit verwacht. Al met al krijg ik een beetje het gevoel dat de band op vergane glorie probeert te teren en wordt er iets te lustig leentjebuur gespeeld bij de grote broertjes in verscheidene andere genres die het wel hebben weten te maken in de twintig jaar dat Agressor al actief is. 'Deathreat' is geen slechte plaat, maar is tegelijkertijd absoluut niet de comeback knaller die de band weer rechtstreeks richting het epicentrum van de hedendaagse metal scene zal lanceren.