Transmission0 - Memory Of A Dream

Transmission0 - Memory Of A Dream

Label : Go-Kart Records Europe | Archiveer onder different metal

Jasper : Na een prettige kennismaking met de Tilburgse heren eerder dit jaar in het voorprogramma van Ephel Duath verheugde ik me zeer op de nieuwe plaat die eraan zat te komen. Dat de band niemand zal teleurstellen had ik natuurlijk erg gehoopt en zelfs verwacht, maar dat het uiteindelijke resultaat zo ontzettend goed zou zijn had ik niet durven dromen. De band is zeer zeker meer tegen het typische postcore geluid aan gaan leunen dan op het debuut, maar Transmission0 weet zich knap langs de meeste clich-valkuilen te manoeuvreren en weet door sterk songschrijverschap en bovengemiddelde techniek de meeste andere bands in het genre gewoon keihard achter zich te laten.

'Memory Of A Dream' heeft uiterlijk de schijn tegen; de zee op de hoes zal de cynici wel meteen plagiaat in de mond leggen, immers zowel 'Fluxion' van The Ocean als 'Oceanic' van Isis zag er al op een dergelijke manier uit. Dat je het boek niet op zijn kaft moet beoordelen wordt echter duidelijk na een goede luisterbeurt. Zanger Michiel heeft namelijk een van de beste metal strotten van Nederland, en de afwisseling met de cleane vocalen van bandleider Mischa zorgen voor een unieke proggy feel die veel genre genoten ontbeert. Ook het feit dat Transmission0 nog gewoon echt heavy durft te zijn terwijl veel van de grotere bands langzaam maar zeker de scherpe randjes er af beginnen te veilen spreekt zeker in het voordeel van de Nederlanders.

Mischa, de componist en producer van de tracks, heeft zeker een hoop lef gehad toen hij Today Is The Day legende Steve Austin twee keer afwees voor zowel de productie als de mastering, maar deze Do It Yourself houding is de plaat uiteindelijk wel helemaal ten goede gekomen, ik kan me namelijk geen beter geluid voor de band voorstellen. Austin zelf schikte zich uiteindelijk in het opnemen van de gast vocalen op het nummer 'Damn Machines', en dat knalt er dan ook echt even behoorlijk op los.

De plaat komt meteorologisch gezien op een perfect moment uit want de muziek geeft de herfstige sfeer met al zijn regenachtige kleuren zeer goed weer. Transmission0 schaart zich met 'Memory Of A Dream' bij de elite van de Nederlandse progressieve metal, en gaat ook zeker op internationaal vlak heel wat potten breken als het aan mij ligt. Cult Of Luna? Isis? Wie waren dat ook alweer?