Warrior - The Code Of Life

Warrior - The Code Of Life

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Horst : Warrior debuteerde in 1985 met de legendarische LP 'Fighting For The Earth', en zelden werd een band zo unaniem door de rockpers bejubeld en een gouden toekomst voorspeld als deze Amerikanen. Op zich was dat wel terecht, want 'Fighting For The Earth' was een vreselijk goed Power Metal album, en uitgekomen in een tijd dat die muziek erg modern was. Helaas strandde hun carriere al voor dat ie goed en wel op gang was gekomen door diverse oorzaken. De band viel uit elkaar en dat was het dan, dacht ik... Niet dus, want in 1992 kwamen de heren weer bij elkaar om nog eens een poging te wagen. Ze namen de CD 'Ancient Future' op, maar door een hoop gekloot met het Dream Circle label werd de plaat pas in 1998 gereleased. Gelukkig hoeven we niet nog eens 13 jaar te wachten op een opvolger, aangezien ze ondertussen onderdak hebben gevonden bij het Nuclear Blast label. Alhoewel...ze? Alleen gitarist Joe Floyd is nog over van de originele line-up, maar dat heeft geen gevolgen gehad voor het Warrior geluid, want het nieuwe album 'The Code Of Life' ligt duidelijk in het verlengde van de vorige twee platen, met als belangrijkste verschil dat het geluid veel beter is (maar dat is natuurlijk logisch). Joe Floyd himself tekende voor de productie, want meneer schrijft niet alleen uitstekende nummers, in de tussentijd is hij ook nog zeer bedreven geraakt in het studiowerk (zo deed hij ondermeer productiewerk voor de solo albums van Bruce Dickingson). De plaat staat vol met kwalitatief uitstekende Power Metal, met de nadruk op mid-tempo nummers (ik had ook graag een paar snelle rakkers gehoord, maar een mens kan niet alles hebben). Het instrumentale gedeelte is zoals gewoonlijk geweldig, en de nieuwe zanger, Rob Rock (bekend van Impellitteri en M.A.R.S.), is een meer dan uitstekende vervanger voor de opgestapte Parramore McCarty. Conclusie : deze plaat betekent gewoon 52 minuten lang genieten van klassieke US Power Metal, een verplichte aanschaf voor iedereen die deze stijl een warm hart toedraagt.