Fairyland - The Fall Of An Empire

Fairyland - The Fall Of An Empire

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De Franse power metal band Fairyland begon in 1998 onder de naam Fantasia en bracht twee demo's uit. Na de naam veranderd te hebben in Fairyland werd de band versterkt met gitarist Anthony Parker (Heavenly) en ging men op zoek naar een zanger. Elisa Martin (Dark Moor) werd uiteindelijk uitgekozen om het debuut 'Of Wars In Osyrhia' in te zingen. Het album kreeg overal goede recensies en de band kreeg de kans om met Sonata Arctica door Frankrijk te toeren, waarna het stil werd rondom Fairyland.

Drie jaar na het verschijnen van het debuut komt men dan eind november met de opvolger 'The Fall Of An Empire'. Muzikaal is men weinig veranderd en gaat men in dezelfde stijl verder als op het debuut. De plaat staat opnieuw vol met symfonische power metal met veel tempowisselingen en flink wat melodietjes. De muziek is natuurlijk absoluut niet origineel en de vergelijkingen met Rhapsody liggen voor de hand. Luister maar naar het titelnummer of 'Anmorkenta'. De tempo ligt over het algemeen lager dan bij de Italiaanse collegae en het geheel is nog meer bombastisch en meeslepend. Gelukkig drukken ze wel de gaspedaal hier en daar flink in, waardoor de nummers lekker afwisselend klinken. Verder heeft de band in Max Leclercq een nieuwe zanger gevonden en wat mij betreft is dat een goede zaak. Niet dat Elisa een slechte zangeres was ofzo, maar Max's stem past veel beter bij dit soort muziek. Bovendien zet hij een prachtige prestatie neer en af en toe doet zijn stem mij heel erg denken aan Tony Martin (o.a. Black Sabbath). Hij klinkt zuiver, krachtig en kan goed overweg met zijn stembanden en is zeker een aanwist voor de band. Verder heeft de plaat een uitstekend geluid gekregen, waarbij ook de details voor de verandering goed te horen zijn.

Hoewel de muziek absoluut niet origineel of enigszins vernieuwd is, zitten de nummers goed in elkaar en zijn ze uitstekend uitgevoerd. Bovendien krijg je met een speeltijd van drienzestig minuten zeker waar voor je geld. Fans van symfonische, bombastische en melodieuze power metal moeten deze CD eens gaan beluisteren.