Die Verbannten Kinder Evas - Dusk And Void Became Alive

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : De muziek van Die Verbannten Kinder Evas is een randgeval in ons e-zine, maar omdat verschillende prominente muzikanten uit de metal scene erbij betrokken zijn is het toch zinnig om even een summiere aankondiging te doen van nieuw werk (na zeven jaar stilte). Met name fans van Summoning en atmosferische, serene muziek moeten verder lezen.

Die Verbannten Kinder Evas is een zijproject van Richard Lederer van Summoning, opgericht in 1993 om zijn creatieve mogelijkheden uit te breiden. In het verleden werd ie ook incidenteel bijgestaan door zijn Summoning collega Michael Gregor en Ray Wells van Pazuzu, een band wiens 'Awaken The Dragon' ook nog steeds mijn bewondering wegdraagt. Aangezien Die Verbannten Kinder Evas rudimentair omschreven kan worden als een klassieke versie van Summoning muziek met hoge vrouwelijke vocalen was het volgende doel een geschikte vrouwelijke vocalist vinden. In de loop der jaren hebben zich op dat gebied enkele wijzigingen voltrokken. In het begin waren het Nora El Shammah en Richard's zuster Julia die hem uit de brand hielpen. Later, ten tijde van 'In Darkness Let Me Dwell' was het Tania Borsky die instond voor de hoge, serene nachtegaalzang. Toen die plots kapsones kreeg stond Richard oog in oog met het aloude bekende probleem: vervanging zoeken bleek geen gemakkelijke opdracht en veroorzaakte een enorme vertraging in de plannen van DVKE en zelfs van 'Oath Bound' van Summoning.

Tijd brengt raad en uiteindelijk ging Richard in zee met het Griekse talent Christina Kroustali. 'Dusk And Void Became Alive' is een donker, klassiek georiënteerd stuk muziek dat traag voortschrijdt in een majestueus tempo. De veelheid aan esoterische toetsenpartijen en de roffellende percussie verwijzen ontegensprekelijk naar Summoning, maar in plaats van de meeslepende black metal screams bij Summoning hebben we hier te maken met culturele hoge sopraanzang en mannelijke koren die niet zouden misstaan in de kerk. Plechtig, statig, bijna religieus… De mannelijke zang in sommige nummers is zo enorm liturgisch dat je bijna de handen vouwt en de blik devoot ten hemel richt. U merkt het, dit is muziek om bij weg te dromen, terwijl de serene klanken een intelligent, romantisch en beklijvend darkwave kader om je heen draperen.