Dragonland - Astronomy

Dragonland - Astronomy

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Ik heb zojuist aardig genoten. Ik had de kans gekregen om de nieuwe cd van het Zweedse Dragonland te beluisteren. Deze groep hoorde ik voor het eerst aan het werk toen ik hun vorige plaat 'Starfall' mocht recenseren. De bombastische metal die ik daarop hoorde deed me sterk denken aan de Italiaanse geluiden van groepen zoals Rhapsody, ik was toen ook zeer verrast dat de mannen van Dragonland niet uit Spaghettiland kwamen maar uit knckebrdland.

Het is dan ook meestal uiterst aangenaam als je hoofdredacteur besluit om jou als recensent te verbinden aan zo'n groep zodra ze weer iets nieuws besluiten uit te brengen. Je hebt dan de kans om zo'n bandje te volgen en te zien hoe ze misschien vooruitgang boeken of juist niet. Nou over Dragonland kan ik vermelden dat ze zeer zeker de juiste richting zijn blijven volgen. Hun allereerste twee schijven die heb ik niet en ook nog nooit gehoord maar ik weet wel dat hun allernieuwste schijf 'Astronomy' een dijk van een plaat is geworden. De vooruitgang die deze mannen boekten sinds hun vorige cd is het feit dat ze de Rhapsody invloeden een beetje terug hebben geschroefd en van hun sound meer een eigen geluid hebben gemaakt. Toch blijven er op sommige momenten nog altijd bombastische Rhapsody geluidjes maar dit wordt lekker afgewisseld met wat sneller meer recht toe recht aan metal die gewoon lekker in je gehoor ligt. Een heel goed voorbeeld van mijn uitspraak is nummertje genaamd 'Contact'. Toen ik de schijf voor het eerst in mijn speler had kon ik het niet nalaten om dit geweldig stuk opnieuw en opnieuw te beluisteren. Man, dit is een agressief en snel deuntje waar je snorharen van recht op gaan staan. Je wordt getrakteerd op heftige riffs, een miljoen drumslagen per seconden en wordt de boel geperfectioneerd met aangename keyboard vullinkjes. Mijn nek doet nog pijn van dat nummer, er is dan ook geen twijfel dat deze track mijn absolute favoriet is. Terug naar Rhapsody gaan de laatste drie nummers van deze schijf.

Dit zijn eigenlijk drie composities die bij elkaar horen getuige dat er part I, II en III achter de titels staan. Dit is meer het soort muziek als Beethoven in deze tijd geleefd zou hebben en een metaalhoofd was geweest. Dit zijn echte klassieke meesterwerkjes. Ik zou nog uren door kunnen vertellen wat ik van de nieuwe schijf van Dragonland vind, dat doe ik niet, ga hem gewoon halen en vertel het mij! Je gaat hem mooi vinden