Criminal Element - Career Criminal

Criminal Element - Career Criminal

Label : Emetic Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Mini-CD

Menno : Wat krijg je als je leden of ex-leden van meesterlijke death metal bands als Suffocation, Dying Fetus, Catastrophic en Pyrexia in één band zet? Een sublieme US death metal band in het straatje van Suffocation en Dying Fetus, zou je zeggen. Niets is echter minder waar.

Van turbo snelle riffs, onmogelijke solo's en maatwisselingen krijgen mannen als Terance Hobbs en Vince Mattews in hun dagelijkse bands al genoeg voorgeschoteld, vandaar dat ze in hun nieuwe band Criminal Element een stapje terug doen. Terug naar de roots zou je kunnen zeggen. Een grote (en wellicht verassende) invloed die terug te horen is komt duidelijk uit de oude punk. De nummers hangen allemaal rond de twee minuten, gebruiken regelmatig punk riffs, eenvoudige ritmes en sociaal-kritische teksten (die overigens verzorgd worden door onder andere Jason Netherton (Dying Fetus/Misery Index) en Bruce Craig (Covenance). Een uitschieter hierin is het nummer 'Career Criminal', wat zo een nummer had kunnen zijn van een band als Smoking Buddah of The Spades, met als uitzondering natuurlijk de zang, die tijdens de gehele schijf wisselt van diepe grunt tot smerige scream. Een van de vocale bijdragen komt overigens van Suffocation zanger Frank Mullen, die tijdens het nummer 'Dysfunctional' een woordje mee mag brullen.

Met teksten over het kapitaal, werken voor een baas, gang-fights en de zinloosheid van religies doet de band lekker hardcore aan, nog een invloed die zeker terug te horen is in de over het algemeen midtempo nummers (die toch flink blazen door de snelle blastbeats.). Het artwork lijkt zo uit een stripboek geknipt te zijn. Gevangenen breken los en gaan in gevecht met de cipiers (die het natuurlijk afleggen), lekker gewelddadig en met de wolkjes die uit de pistolen komen toch luchtig. De productie is net als de muziek vrij old-school. De mix is voorzien van een stevig kartelrandje, wat in mijn oren een positief iets is.

Voordat ik mensen met dit verhaaltje op het verkeerde been zet; verwacht geen pure punk plaat. De gitaren blijver laag gestemd en technische riffs worden af en toe niet geschuwd, de zang blijft stevig en rauw, hier en daar komt er een gierende solo voorbij en drummer Rob Maresca heeft een flinke blast in de vingers. Dit is een plaat waar je van moet houden, qua muziek en vormgeving is het niet de typische death/grind plaat die je verwacht van mannen als Hobbs, Boyer, Maresca, Mattews en Cincotta, vergelijk het eerder met een serieuze en dode variant van S.O.D.. Goed overdachte cross-over dus.

Leuk te vermelden is de betreurenswaardige misser die de mannen maken als ze in de liner-notes het voor elkaar krijgen een dikke spelfout te maken bij het bedanken van ons eigen "Sever Torture”.