Coldworker - The Contaminated Void

Coldworker - The Contaminated Void

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

Menno : ColdworkerIs het een verzorger van ijsberen, of een garnalenvisser in de zeen van Alaska? Misschien een schaars geklede homohoer die in de kou zijn kontje verkoopt achter het station, of wellicht een producent van ijsklontjes? Wat een belachelijke bandnaam. Coldworker, zeg het even hardop; cold-worker. Ik heb werkelijk geen idee hoe ze dit bedacht hebben, maar goed. Ter zake, want deze garnalenvissers hebben in slechts een half jaar bestaansrecht een nieuwe plaat gemaakt, en tevens een contract bij het altijd prettige Relapse label in de wacht weten te slepen (dat label wat Anal Cunt cd's uitbracht ja!). Rede genoeg om even kritisch naar het werkstuk 'The Contaminated Void' te luisteren.

Coldworker (hehehe) is een band opgericht door niemand minder dan Anders Jakobson van Nasum en ik moet zeggen dat deze band net zo goed door Horst Vonberg gesticht had kunnen worden, want Nasum hoor ik er absoluut niet in terug. Edoch, het is stoer om in je bio te kunnen vermelden. De CD duurt bijna 40 minuten en het had geen minuut langer moeten duren want je hebt de hapklare moderne death metal binnen no-time door. Het rost en beukt met zware bas en gitaren, heeft wat tragere passages, stoere zang die zelden varieert (iets waar ik een hekel aan heb), af en toe een solootje en is in mijn oren voorzien van een 13-in-een-dozijn productie; dik en helder, niet ruig dus.

Lang niet slecht, maar deze homohoeren zijn absoluut niet origineel, bijna saai zelf. Het ruim vier minuten durende 'Return to Ashes' is hier een schrijnend voorbeeld van; er komt maar geen eind aan. Gelukkig is deze plaat ook voorzien van de raggertjes van twee minuten blastbeat, die het geheel allemaal wat beter te verteren maken. Goede voorbeelden hiervan zijn onder andere 'Death Smiles at Me' en 'Antidote'. In mijn ogen redden ze de plaat, die overigens is voorzien van artwork door de kunstenaar van onder andere Slayer (wat geen garantie is, want ook de hoes is matig).

Of ik reikhalzend uitkijk naar een wereldtour en een uitgebreide discografie van deze Zweedse koukleumen? Nou, nee. Of ik ze het gun? Van harte, want de liefhebbers van vette, moderne death metal of mensen die alles willen hebben wat met Nasum te maken heeft mogen dit met veel plezier en een gerust hart aanschaffen.