Chrome Helmet - Full Circle

Chrome Helmet - Full Circle

Label : Sin Klub Entertainment | Archiveer onder hardrock / aor

Evil Dr. Smith : Waar kom je een band als deze nog tegen vandaag de dag? Zonder enig schaamtegevoel profileert het vier jaar geleden opgerichte Chrome Helmet een volvette, dampende hardrocksound met groovende vleugjes hardcore, stoner, punk, garagethrash, glamrock én seventies stadionrock alsof er een nieuwe Hear 'n' Aid is samengesteld met bandleden van onder meer Clutch, April Wine, Kiss, Hüsker Dü, Bob Seeger, Soundgarden, Mondo Generator, Fugazi en diverse bands van Small Stone Records en wijlen Man's Ruin.

Dat klinkt bizar, maar is het allerminst en voornoemde namen staan grotendeels pontificaal vermeld in hun biografie, wat veel minder onlogisch blijkt dan het in eerste instantie op papier lijkt. Alleen al de vermelding van een April Wine lees ik niet ieder jaar in een biografie van een debuterende band en daarvoor hulde. Ook de in de biografie genoemde Kiss passeert nadrukkelijk in het op Gene Simmons harige lijf geschreven 'The Good Rides', al duikt het tweede deel van het nummer op kostelijke wijze een stonerhoek in. Ongetwijfeld een voorbeeld dat zij zelf een op Sebadoh-meets-Foreigner geïnspireerde jam noemen, maar dat klinkt mij wat al te komisch. Maar goed is het wel!

Ted Nugent waart vooral rond door de nogal redneckige vibe van de plaat, maar vreselijk vreemd is dat niet aangezien zowel The Nuge als Chrome Helmet uit de staat Michigan afkomstig zijn. De warmbloedige, maar diepraspende korzelige zang van Carl Wilson (nee, de Beach Boys zijn gèèn invloed, laat staan familie) geeft extra massiviteit en power aan het toch al pompende, diepzware geluid (Randy Wilson: ook geen familie, wel van o.a. Nitzer Ebb en Liz Phair). De band rockt en ronkt met het gaspedaal behoorlijk ingedrukt en doet menigmaal denken aan Glenn Danzig ten tijde van de Misfits, maar dan in een rock&rollende stonerversie waar men niet vies is van een smeuïg gitaarsolootje ('Eyes Open'!). Chrome Helmet haalt hun invloeden overal vandaan, maar klinkt onverwachts eigen, krachtig en tijdloos. Geïnspireerde testosteronrock. Deze plaat klinkt alsof de band er live een dampende bende van maakt. Laat dus maar overkomen die hap!