Celesty - Mortal Mind Creation

Celesty - Mortal Mind Creation

Label : Dockyard1 Records | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Heavenly, Freedom Call, Sonata Arctica en Stratovarius waren de groepen waar ik het Finse Celesty mee vergeleek toen ik hun vorige plaat 'Legacy Of Hate' recenseerde. Dat was twee jaar geleden en nu zijn ze terug met hun derde werkje genaamd 'Mortal Mind Creation'. Het schijnt dat ze zich een beetje los hebben willen maken van de vergelijking met de bovenstaande bands, hun muziek heeft zo'n beetje een andere en eigen stijl gekregen. Ze weten een lekkere atmosfeer te creƫren met muziek die het ene moment rustig en relaxed is en op een ander moment voor een krachtig stukje vuurwerk zorgt.

De groep vervolgt tekstueel het concept waarmee ze op hun debuut begonnen, en dat ook op hun tweede plaat verder werd uitgemolken. Dat maakt de boel nog een stuk interessanter, met de songteksten bij de hand kun je een tijdje lekker genieten van wat deze band wilt overbrengen. Een minpuntje vind ik de tijdsduur van deze schijf, slechts 45 minuten hebben deze knakkers op een schijfje geperst. Vele groepen komen elk jaar met een plaat uit, Celesty heeft daar twee jaar over mogen doen, je zou verwachten dat ze heel wat meer te melden hadden. Maar toch is het niet altijd de kwantiteit, de kwaliteit is in ieder geval dik in orde bij deze mannen. Een kleine verandering die deze groep is ondergaan is het feit dat gitarist J-P Alanen zijn koffers heeft gepakt en richting collega's Altaria is verkast. Dat lijkt bij Finse heavy bands nogal gewoon, vaak zie je deze onderlinge ruil van muzikanten dan wel muzikanten die gewoon bij verschillende bands tegelijk in dienst zijn. De beste nummers op deze cd zijn het openingsnummer 'Lords Of (Metal???) Mortals', luister maar eens naar de sterke metalen riffs en de supersnelle dubbele drums. Wat een nummer! Dan krijg je ook een mooie ballade voorgeschoteld genaamd 'Among The Dreams' waarbij je op een gegeven moment een lekker stukje pianospel hoort voorbij komen die je doen denken aan een Savatage nummer.

Deze plaat blijft geschikt voor aanhangers van Finse metal maar kan zelf een snaar raken bij mensen die de Bay Area thrash metal van de jaren tachtig een warm hart toedragen.