Quiet Riot - Rehab

Quiet Riot - Rehab

Label : Demolition Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Deze maand schijn ik van opper-Lord Horst de schone taak toebedeeld te hebben gekregen om alle bands die na een lange periode van winterslaap weer actief zijn geworden te recenseren. Naast de elders besproken bands Vicious Rumors, Vixen, Ruffians en Zeno valt ook Quiet Riot in deze categorie, getuige het feit dat hun laatste studio-plaat ook al weer uit 2001 stamt (het mij totaal onbekende 'Guilty Pleasure').

Ik moet eerlijk bekennen dat ik na de CDs 'Metal Health' (uit 1983 alweer) en 'III' (uit 1985, met het erg goede nummer 'The Wild And The Young') de band een beetje uit het oog verloren ben en ik ben dan ook niet bekend met hun laatste kunststukjes. De muziek van Quiet Riot werd gekenmerkt door redelijk simpele songs met lekker vet riff-werk van gitarist Carlos Cavazo en de beperkte, schreeuwerige zang van main man Kevin Dubrow. Wat dat betreft is er ruim twintig jaar later nog niet veel veranderd, want ook op 'Rehab' vinden we vrij simpele rock-deuntjes, zij het dat ik wat meer bluesy invloeden meen te bespeuren. Carlos Cavazo is al lang niet meer van de partij, maar zijn taak wordt vlekkeloos overgenomen door sessie-muzikant Neil Citron. De schreeuwerige zang van Kevin Dubrow is nog steeds vrij dominant aanwezig en het feit dat hij de beperkende factor binnen de band is wordt schrijnend duidelijk in het vocale duet wat hij aangaat met "the voice of rock Glenn Hughes in de Spooky Tooth cover 'Evil Woman'. Verder is het veelzeggend dat deze bijna negen minuten durende cover het beste nummer van 'Rehab' is.

Leuk om te zien dat de toenmalige million-seller nog steeds "alive and kicking is, maar deze 'Rehab' zal ik niet zo dikwijls uit de platenkast trekken. Dat privilege zal voorbehouden blijven aan de twee eerder genoemde Quiet Riot platen uit de jaren tachtig.