Angra - Aurora Consurgens

Angra - Aurora Consurgens

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder prog / sympho metal

Nima : Hoewel je in grote lijnen wel weet wat je van de Braziliaanse Angra kunt verwachten, blijven ze op hun manier nog altijd een beetje onvoorspelbaar. Met deze nieuweling is dat niet anders en 'Aurora Consurgens' laat een iets ander gezicht van de band zien.

Op deze achtste langspeler heeft de band duidelijk gekozen voor een hardere, meer agressieve aanpak. Gelijk met de opener 'The Course Of Nature' en het daarop volgende 'The Voice Commanding You' zet de band er vaart achter en laten ze de bombastische aanpak, die al dertien jaar lang zo kenmerkend was, achterwege. De nadruk ligt nu meer op de gitaren. Zanger Edu Falaschi zingt over het algemeen iets lager, waardoor de nummers ook iets agressiever klinken. Begrijp me echter niet verkeerd, want 'Aurora Consurgens' bevat verder alle bekende Angra-kenmerken, zoals akoestische gitaren, een koortje hier en daar en invloeden uit de Braziliaanse muziek. Dit komt met name tot uitdrukking in de percussie, welke in een nummer als 'So Near So Far' duidelijk naar voren komt. Gelukkig nemen ze ook af en toe wat gas terug waardoor de plaat lekker gevarieerd klinkt. Luister maar naar een snel nummer als 'Window To Nowhere' en het rustige (en in mijn oren iets te poppy) 'Breaking Ties' en u hoort een wereld van verschil, hoewel ze beiden toch als Angra klinken. Bovendien is de productie om van te smullen en heeft de plaat een lekker heldere en krachtige sound meegekregen. Maar hoewel de snelle nummers fantastisch klinken, weten de heren mij minder te overtuigen tijdens de rustige nummers, omdat ze in mijn oren net iets te poppy klinken en dat is jammer.

Concluderend kan ik zeggen dat Angra met 'Aurora Consurgens' een van haar meest harde, maar tegelijkertijd ook meest progressieve platen tot nog toe heeft gefabriceerd, die genoeg variatie bevat om een breed publiek aan te spreken zonder de fans teleur te stellen.