Vicious Rumors - Warball

Vicious Rumors - Warball

Label : Mascot Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Na een afwezigheid van ruim vijf jaar (hun laatste studio-album 'Sadistic Symphony' dateert reeds van januari 2001) keert Vicious Rumors eindelijk terug aan het metal front met hun nieuwe plaat 'Warball'. De laatste releases van deze Amerikaanse band konden me niet zo bekoren en ik was dan ook reuze benieuwd of de nieuwe CD weer wat meer richting het hoge niveau van hun eerste drie platen zou gaan of dat hij in de grauwe middelmaat van hun laatste platen zou blijven hangen.

Grootste probleem voor bandleider Geoff Thorpe was het vinden van een goede zanger, die in de voetsporen van de legendarische en veel te vroeg overleden klasbak Carl Albert zou kunnen stappen. Na enkele miskleunen op dit gebied heeft hij met het binnenhalen van James Rivera een goede slag geslagen. Toen ik het nieuws vernam dat James de nieuwe zanger van Vicious Rumors ging worden, had ik wat angst dat hij met zijn karakteristieke stemgeluid een te grote stempel op het bandgeluid zou gaan drukken, maar die angst is gelukkig ongegrond gebleken. Sterker nog, na een aantal luisterbeurten valt op hoe goed hij eigenlijk in het Vicious Rumors plaatje past.

Buiten het binnenhalen van een nieuwe zanger heeft Geoff nog wel wat meer veranderingen doorgevoerd in de line-up. Zo is de voormalige ritme-sectie, bestaande uit Dave Starr en Larry Howe, weer van stal gehaald en in ere hersteld. Verder heeft Geoff in Brad Gillis (Ozzy Osbourne/Night Ranger) en Thaen Rasmussen (Anvil Chorus) een tweetal zeer capabele gast-gitaristen op een aantal nummers mee laten spelen en met name dit laatste feit is toch wel zeer positief uitgepakt.

De typische Vicous Rumors kenmerken, zijnde het snelle, aggressieve maar toch melodieuze bandgeluid, de sterke vocalen en het grote aantal spetterende gitaarsolo's zijn op negen van de tien aanwezige nummers volop aanwezig. Luister maar eens naar opener 'Sonic Rebellion', 'Mr. Miracle' en 'Immortal' als meest aansprekende voorbeelden hiervan. De ene na de andere gitaarsolo wordt op je afgevuurd en gastgitaristen Brad Gillis en Thaen Rasmussen kunnen zich echt uitleven.

De nieuwe nummers bevatten een bepaalde frisheid, die ervoor zorgt dat de link naar de eerste drie platen snel gelegd is. Natuurlijk wordt het niveau van met name 'Digital Dictator' niet gehaald (mijns inziens één van de beste metal platen die ooit verschenen zjin), maar hetgeen hier op 'Warball' gepresenteerd wordt is Vicious Rumors op zijn best. Het enige nummer wat totaal misplaatst is op deze verder prima plaat is het akoestische niemendalletje 'Windows Of Memory' dat echt Vicious Rumors onwaardig is. Ik hoop dat Geoff deze line-up bij elkaar kan houden en dat hij in staat is om Vicious Rumors op dit hoge niveau te houden. Klasseplaat van een klasseband!!!