User Ne - Atropa Natura

User Ne - Atropa Natura

Label : Dark Symphonies | Archiveer onder different metal

Vera : Dit is een band/album waar je weer een boek over zou kunnen schrijven. Dat ga ik niet doen, omdat er nu eenmaal nog andere cd's aan de beurt moeten komen. Maar toch zal ik, zo beknopt mogelijk, een zo volledig mogelijke schets proberen te maken van wat men kan verwachten van 'Atropa Natura' van User Ne. Opgericht in 1996 door bassist Hils Ver (in het cd boekje in Viking kleuren beschilderd gelaat) en twee ruige vocalisten met de intentie om epische literatuur te combineren met extreme metal. Plaats der gebeurtenissen: Malaga, Zuid Spanje. De band bracht eerder twee albums uit en dit 'Atropa Natura' is het laatste deel van deze trilogie. Eerder oogstte men vooral enige erkenning in Spanje, nu begint het internationaal een beetje te lopen, vandaar dat het kleinood nu ook onze burelen binnen duikelde.

Voor metal fans die altijd op zoek zijn naar iets anders is dit eclectische avant-garde gezelschap van acht man en een vrouw een nieuwe uitdaging. Bij een eerste aanblik van deze kleurrijke clan niet meteen denken dus: ach, weer gothic metal want er is een vrouw bij. De hoofdmoot van de ruwe zang wordt vertolkt door de heerschappen Xalen D Kharnash en Bossu Morbious 'El Tolerante' met grunts en krijsende stemmen. De sierlijke zangeres Pantaraxia legt voornamelijk uitheemse, zeg maar Arabische accenten (Zuid Spanje, de Moren, remember) Het klassieke metal instrumentarium wordt beheerst door Reda (gitaar), El-Zamut (drums) en Ashkar (synthesizer), buiten de eerder genoemde bassist Hils Ver. Wat is nou zo bijzonder en/of exotisch aan dit bandje? Deboj (doedelzak, gitaar) en Kyrtan (meneer tulband) fluit en percussie (djembe en diens meer). Voeg daar nog een viertal gastmuzikanten aan toe, waaronder een flamenco speler Ramon Barranquero en een eerste tip van de sluier is opgelicht.

De muziek: er staan zeventien nummers op dit album (goed voor eenenzestig minuten muziek), waaronder bonus track 'Gaia' (geen cover van Tiamat) en twee videoclips. Een vijftal van de songs zijn sfeervolle instrumentals. Het album vangt heel sferisch aan met een intiem gitaarstuk. Het gaat al even folkloristisch verder in 'Vientos Ne Mar '(een flink deel van de teksten zijn in het Spaans, in 'Ramlun Sahra_Un' komt zelfs Arabisch), maar in dit tweede nummer komen ook de ruwe mannelijke vocalen aan bod en mooie vrouwenzang. Exotische instrumenten en percussie vermengd met grunts en Arabische vrouwenzang is wat bovenvernoemd 'Ramlun Sahra_Un' te bieden heeft. 'Chanson, Femme, Vie' vangt aan met akoestische gitaren, later overheerst fluit en serene zang van Pantaraxia, geruggensteund door plechtige mannenkoren. Enige bombast is hier aanwezig. Plots gaat dit nummer over in een sujet dat te jammeren staan op de markt in het Spaans. En dan hebben we twee nummers met industrial invloeden en samples plus vervormde stemmen, dan uitval met grunts. '1, 2, 3, Jari' bevat veel fluit, licht klassieke piano en Carnival In Coal valt me opeens te binnen. Wat volgt zijn nu een aantal instrumentale, korte stukjes. Vanaf 'Inverness Medical Center' zijn het terug volwaardige nummers die wat meer ruimte geven aan het extreme metal element in User Ne's muziek. De laatste nummers zijn dan weer vooral op etnische percussie gebaseerd. Bonus track 'Gaia' biedt nog mooie melodien met vrouwelijke zang en uitheemse percussie. Voorwaar een vreemde en opvallende plaat van een kleurrijk gezelschap dat zich geen limieten laat opleggen.