Suidakra - Caledonia

Suidakra - Caledonia

Label : Armageddon Music | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Voor wie er nog over twijfelde rond wie het allemaal draait in Suidakra: de bandnaam is gewoon de naam van gitarist/zanger Arkadius omgekeerd. Neen serieus, de andere leden hebben in de stilaan lange historie van de band ook allemaal hun steentje bijgedragen. Zoals de tweede gitarist Marcel Schoenen die op 'Caledonia' terug gekeerd is op het oude nest en dat betekent dat we op het achtste studio album van Suidakra ook weer volop kunnen genieten van de cleane vocalen van Marcel (hetgeen voor sommige fans toch een puntje minder betekende op voorganger 'Command To Charge'). En dan mogen we de immer fantastische ritmesectie van Marcus Riewaldt en Lars Wehner natuurlijk ook niet vergeten te vermelden.

Alhoewel Suidakra reeds opgericht werd in 1994 en sinds 1997 bijna elk jaar een uitstekend album heeft uitgebracht, is de Duitse band nog steeds schromelijk ondergewaardeerd. De melodische black/death metal met folk en middeleeuwse invloeden ligt nochtans goed in het gehoor en zou in heel de wereld op meer succes moeten kunnen rekenen. Op voorganger 'Command To Charge' waren een beetje progressieve elementen waar te nemen, maar die zijn op 'Caledonia' terug gans verdwenen, zodat het een sterk en vertrouwd Suidakra album geworden is dat bij mij meteen insloeg als een bom.

'Caledonia' bevat een heel concept over de Picten, de oorspronkelijke bewoners van Schotland en hun strijd tegen het Romeinse Rijk. Je zou ook helemaal niet verwachten dat Suidakra een Duitse band is, want hun muziek lijkt rechtstreeks afkomstig uit de Schotse Hooglanden. Opener 'Highland Hills' illustreert dit al ruimschoots met een klaterend beekje, doedelzak en akoestische gitaren die overgaan in stevige metal met draaiende gitaren en typisch drumwerk. De zang is van bij dit begin afwisselend: de heldere zang van Marcel en de grunts van Arkadius worden netjes verdeeld. 'A Blackened Shield' is een up tempo nummer met de klemtoon op de Dark Tranquillity grunt vocalen. De strijdvaardige pagan nummers als 'Evoke The Demon' (met oorlogszuchtige drums) en 'Dawning Tempest' (met extra dynamiek door dubbele bas drums) worden getemperd door eveneens geslaagde folk gerichte nummers. Het weemoedige 'The Ember Deid (part II)' en het instrumentale 'Ramble' waar klassiek en folk hand in hand gaan vormen momenten van introspectie op dit sterk album. In sommige nummers horen we een doedelzak de authentieke sfeer optimaliseren. Het meest toegankelijke nummer is 'The Distant Call' met zijn pakkend meezingrefrein. Voor de liefhebber van energieke folk metal zijn nummers als 'On Torrid Sand' en het voor de videoclip gekozen 'The IX th Legion' echter ook een feest. Na het korte 'Farewell' is de koek op, maar we hebben er wel een prachtig folk metal album bij.

Dat de band aan een heuse revanche werkt blijkt uit het feit dat ze zopas een eerste videoclip opgenomen hebben voor 'The IX th Legion' en mijn getalenteerde landgenoot (Belg) Kris Verwimp werkt zich momenteel uit de naad om nieuwe T shirts en merchandise klaar te hebben voor Suidakra tegen dat het album op 17 november in de winkels ligt, terwijl ook het artwork van zijn hand is. Wie enigszins houdt van melodieuze maar harde death/black metal met enige folk invloeden moet nu maar eens eindelijk een Suidakra album kopen want 'Caledonia' is n van de beste albums die ze ooit maakten.