Riot - Army Of One

Riot - Army Of One

Label : Metal Heaven | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het is moeilijk voor te stellen, maar de Amerikaanse band Riot is al zo'n dertig (!) jaar actief in het metal wereldje. In 1977 reeds verscheen hun eerste plaat 'Rock City' en nu in 2006 mogen we hun dertiende studio-album 'Army Of One' verwelkomen. De band is, ondanks het uitbrengen van een aantal geweldige platen, altijd in de underground gebleven en heeft eigenlijk alleen in Japan behoorlijk wat succes gehad. Als je erover nadenkt is dat jammer, want Riot is n van de weinige bands die gedurende heel hun carriere in staat is geweest om releases van een consistent hoog niveau af te leveren. Verder hebben ze in 1981 met 'Fire Down Under' een absolute klassieker in het metal genre uitgebracht, die iedere zichzelf respecterende metal liefhebber in huis moet hebben.

Gedurende de jaren is het pure heavy metal geluid uit de beginperiode getransformeerd naar een meer melodieuze sound met de nodige A.O.R.-invloeden. Deze melodieuze invloeden waren het meest duidelijk aanwezig om het uit 2002 stammende 'Through The Storm'-album, maar deze tendens wordt ook op 'Army Of One' doorgezet. Wellicht dat bandleider en oprichter Mark Reale deze invloeden heeft verkregen uit zijn betrokkenheid bij Westworld, waarmee hij tussen 1998 en 2002 vier prima melodieuze metal platen heeft uitgebracht.

Ondanks het feit dat Riot steeds melodieuzer is geworden gedurende de jaren start 'Army Of One' spijkerhard met het enerverende en snelle titelnummer. De zeer goed ingespeelde gitaartandem Reale/Flyntz laat een zeer goede indruk achter middels inventieve riffs en solos en zanger Mike DiMeo staat borg voor de bijpassende prima vocalen. Lekker nummer om het album mee te openen! Van hetzelfde laken een pak is 'The Mystic' wat ergens halverwege de plaat voorbij komt razen. Toch is het overgrote gedeelte van het aanwezige songmateriaal een stuk melodieuzer van aard en ook daar zijn de nodige hoogtepunten te noteren. Luister maar eens naar nummers als 'Knockin' At My Door', 'Blinded' en 'It All Falls Down' en je zult begrijpen wat ik bedoel. Riot is er wederom in geslaagd om met 'Army Of One' een fantastische CD af te leveren en ik plaats deze nieuwe dan ook tesamen met 'Fire Down Under', 'Thundersteel', 'Through The Storm' bij mijn persoonlijke favorieten uit het gehele Riot-oevre.