Intronaut - Void

Intronaut - Void

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder different metal

Jasper : Compleet overdonderd. Allerlei naturalistische associaties zoals aardbevingen of vulkaan uitbarstingen die de lezer een beetje een idee kunnen gaan geven wat hij of zij moet verwachten schieten door mijn hoofd maar hiermee zou ik juist de clichs betreden die deze band zo vakkundig heeft weten te omzeilen op dit prachtige debuut. Intronaut verdient zoveel meer dan loze woorden met een roze strikje. Ik voel me een beetje machteloos want ik heb slechts woorden om te omschrijven wat voor een progressieve klanken de band voortbrengt op 'Void', en woorden schieten bijna te kort.

Al in het begin van dit jaar kwam Intronaut met de EP 'Null' op de markt waarop al klein beetje te horen was waartoe de band in staat was. Op de nu verschenen debuutplaat 'Void' is het monster, ontstaan uit de bands Exhumed, Anubis Rising, en Uphill Battle, dan daadwerkelijk uit de kast en kan iedereen met volle teugen genieten van de consequenties. Zo trekt Intronaut in het begin de geluidsmuur hoog op en laat het moderne sludge riffs horen die fans van Mastodon, The Ocean en Burst met recht moeten doen watertanden. Verderop op de plaat laat de band echter ook de teugels regelmatig vieren waardoor 'Void' een uitermate boeiende reis wordt. Bassist Joe Lester die duidelijk niet uit de metalwereld komt gebruikt regelmatig een fretloze bas en geeft hiermee een aanstekelijke jazzy ondertoon aan de nummers die voor de rest fluctueren tussen bikkelhard en gierend psychedelisch. Er is behalve de onmachtige Mastodon, The Ocean en Burst referenties niet echt een stempel op het geluid van Intronaut te drukken, ook omdat 'Void' boven alles klinkt als een plaat die je in een keer tot je moet nemen, en die dan ook steeds weer de volle vijftig minuten boeit. Elementen uit sludge, postcore, prog, en zelfs 'Seventies' psychedelische muziek zijn samen versmolten tot een amalgaam dat zijn gelijke niet kent. Een plaat die vanaf de eerste tonen boeit, maar tegelijkertijd een oneindige groei doormaakt in je luister beleving elke keer dat je 'm draait.

'Void' is een monolithisch metalen standbeeld waar ik vanaf vandaag drie keer per dag op mijn blote knietjes ga: 'I am unworthy' prevelend. Ga dit beluisteren of leef een oninteressanter leven.