Elis - Griefshire

Elis - Griefshire

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Iedereen die de metalwereld een beetje volgt zal vast gelezen hebben over het plotse en tragische overlijden van Sabine Dnser, zangeres van de Liechtensteinse formatie Elis. Tijdens een repetitie werd ze onwel en de dag nadien overleed ze aan een hersenbloeding, de band verweesd en sprakeloos achterlatend.

Zo'n twee jaar geleden besprak ik het vorige album 'Dark Clouds In A Perfect Sky' en prees ik het vrij harde karakter van de gothic metal van deze band, gecharmeerd als ik was door o.a. het stevige gitaarwerk van beide gitaristen. Dit is, naast de zang van Sabine, ook de blikvanger op dit nieuwe album 'Griefshire' dat nu als een eerbetoon aan Sabine op de markt komt. Het originele, tekstuele concept is geschreven door Sabine. Het vertelt het verhaal van twee broers, hun religieus fanatisme, hun zoektocht naar redding en hun verlangen naar eeuwige waarheid en liefde. De opnamen van alle vocale tracks waren juist beindigd toen het noodlot toesloeg en in een benarde geestesgesteldheid is de productie vervolledigd. Respect voor het doorzettingsvermogen van de andere bandleden dus.

Na 'Dark Clouds In A Perfect Sky' vonden er enkele bezettingswijzigingen plaats (drums, gitaar), maar dit heeft niets veranderd aan het geluid van Elis. Dit is een logische opvolger en de vergelijking met een band als Leaves' Eyes gaat ook nog steeds op. Misschien door de sterke productie van Alexander Krull want net als de voorganger is 'Griefshire' opgenomen in diens Mastersound Studios. Klassieke arrangementen en koorzang verrijken de stevige gothic metal. Twee nummers zijn in het Duits gezongen. Mid tempo gothic tracks als 'Show Me The Way' en 'A New Decade' worden afgewisseld met jachtige stukken, zoals 'Phoenix From The Ashes' en het van een spetterende gitaarsolo voorziene 'Remember The Promise' dat door zijn koorzang n van de meest bombastische nummers van dit album is. Ook ballades ontbreken weer niet. 'Seit Dem Anbeginn Der Zeit' heeft een fraai begin met dromerige gitaarsolo en een weemoedige einde met strijkers en tromgeroffel. 'How Long' is een erg mooi gezongen ingetogen ballad met een slepende, gevoelige gitaarsolo aan het einde. En 'Forgotten Love' is een sterk in het gehoor liggende ballad met viool die het vast goed zou doen als single. In een tweetal nummers duiken even wat mannelijke grunts op, maar verder is alles geconcentreerd rond de lieflijke zang van Sabine. Aanbevolen voor fans van Leaves' Eyes en Sengir.