Dornenreich - Durch Den Traum

Dornenreich - Durch Den Traum

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder different metal

Vera : Het tienjarig bestaan van het kwaliteitslabel Prophecy Productions werd in oktober passend gevierd met een jubileumfeest waar tal van paradepaardjes van deze platenmaatschappij hebben optreden, waaronder ook Dornenreich. Bovendien brengt Prophecy ons dit najaar ook nieuw werk; onder andere van een band die inmiddels ook tien jaar bestaat en met 'Durch Den Traum' aan het vijfde album toe is. Dit album volgt vrij vlug (amper een jaar) na het vorige album van Dornenreich 'Hexenwind' en heeft veel gemeen met zijn hypnotiserende voorganger. Wel kunnen we terug een iets hardere lijn noteren, zonder van een echte terugkeer naar de oorspronkelijke black metal roots te spreken. Het valt muzikaal best te omschrijven als een mix van post black metal, neo folk en ambient met duidelijk akoestische oorsprong.

Eviga is nu de enige overgebleven multi-instrumentalist (zang, gitaar, psalter - harpachtig snaarinstrument van de oude Hebreers) sinds medeoprichter Valnes de band in de lente van 2006 verliet. Wel is deze laatste nog als gast aanwezig op synthesizer en hij zingt het tweede nummer 'II'. Inderdaad, geen titels, maar de songs zijn gewoon genummerd van I tot VIII. Net als op 'Hexenwind' is Michael Stein de andere gastmuzikant voor drums en percussie. Over elk geluid en muzikale wending is terdege nagedacht en in die optiek beoogt 'Durch Den Traum' een op muziek gezet klassiek gedicht te zijn. De nummers zijn lang, gaande van vijf tot dertien minuten - plus enkele korte intermezzo's - en schetsen een sfeerbeeld dat nauw verwant is aan de kracht van de natuur. Bekende elementen in de muziek zijn de repetitieve gitaren, fluisterende en verhalende vocalen die soms aanzwellen tot een oerschreeuw of hier en daar neigen naar black metal screams (aldaar geruggensteund door wildere muziek), maar ook bedachtzame, akoestische stukken. Het is emotioneel, ruw en ongepolijst, luister maar eens naar 'V' of 'VII' waar de black metal roots van de 'band' zich het meest manifesteren. Ook het laatste nummer heeft die bezwerende stemming met een donker toetsenintro, uitwaaierende, bijna psychedelische gitaren en geheimzinnige fluisterstem. Deze muzikale trip is eens te meer opgenomen, geproduceerd en gemixt in de Klangschmiede E studio met Markus Stock.

In zekere zin betekent 'Durch Den Traum' de afronding van een concept dat aanving met Dornenreich's eerste album 'Nicht Um Zu Sterben' en handelt over het allesomvattend ontwaken (of bewustwording) van de menselijke soort. Maar Eviga heeft vertrouwen in de toekomst: de zwerftocht zal verder gaan, slechts het nodige bewustzijn is nu gecreerd. Trouw aan dit diepzinnige gegeven betekent 'Durch Den Traum' dus slechts het besluit van n van de cycli van immer uitbreidend kosmisch bewustzijn. Het album ligt op 24 november in de winkels, net op tijd om tijdens koude winterdagen een moment van bezinning te houden.