Lamb Of God - Sacrament

Lamb Of God - Sacrament

Label : Sony Music Entertainment | Archiveer onder different metal

Patrick : Na zichzelf met hun eerste albums te hebben gevestigd als een van metals meest belovende bands hebben de heren van Lamb of God zich ongetwijfeld gerealiseerd dat het tijd was het geluid een tikkeltje om te gooien. Elke keer hetzelfde gaat immers ook vervelen en daarnaast zal het niet meevallen om 'As The Palaces Burn' (2003) en 'Ashes Of The Awake' (2004) te overtreffen.

Lamb Of God's nieuwe album 'Sacrament' is een technische stap voorwaarts. Deze schijf is zonder enige twijfel de meest innoverende en sfeerrijke release van Lamb Of God tot nu toe. Hun heerlijke rauwe sound waarin techniek en creativiteit naadloos in elkaar overlopen is bewaard gebleven, maar wat misschien wel als eerste bovenkomt, is dat het geluid iets ingetogener en tegelijkertijd donkerder is. De vocalen van Randy Blythe zijn nog ruiger dan voorheen omdat hij nu nog net even meer schreeuwt. Anderzijds worden er incidenteel achtergrond vocalen gebruikt ('Again We Rise', 'Walk With Me In Hell') waardoor het geheel iets afwisselender maar nog steeds zo waanzinnig ruw als voorheen klinkt. De riffs van Mark Morton en Will Adler zijn nog steeds sterk en alom aanwezig maar de melodielijnen zijn wat sterker aanwezig dan voorheen en het aantal solo's in de nummers is groter dan we gewend waren. Ook weet de band zeer goed gebruik te maken van rustigere passages ('Requiem', 'More Time To Kill'), soms maar n of twee seconde durend, waarmee de intensiteit, raar maar waar, een stuk verdiept wordt. Absolute aanraders zijn eerste single 'Redneck', dat zo uit zou kunnen groeien tot fanatieke meebruller tijdens concerten, 'Blacken The Cursed Sun', Beating On Death's Door', 'Again We Rise' en 'Forgotten (Lost Angels)'.

Hoewel de afwijking van het eerdere materiaal niet enorm groot is en de band nog steeds als typisch Lamb of God klinkt, valt maar te bezien welke respons 'Sacrament' van de fans gaat krijgen. Zij die de tijd nemen zullen meer en meer in dit album groeien en net als ik er keer op keer naar teruggrijpen. Als een band zijn muzikale richting iets verandert, is dit de manier waarop het moet gebeuren; meer dan heerlijke schijf!