Trivium - The Crusade

Trivium - The Crusade

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Ralph : Veel mensen kijken er al tijden naar uit; het nieuwe album van Trivium. De troonopvolgers van de metal hebben de afgelopen jaren een bliksemcarrire gemaakt en zijn uitgegroeid tot n van de hotste acts van dit moment. Roadrunner spaarde kosten nog moeite om het vorige album 'Ascendancy' te promoten en stuurde het stel jonge muzikanten zo ongeveer het hele jaar de wei in om te spelen. De tours volgend elkaar in rap tempo op en brachten Trivium in het club circuit om zieltjes te winnen maar ook in stadions om met de groten der aarde (o.a. Metallica) het podium te delen. De volgende grote support tour (met Iron Maiden) staat alweer op de rol, ditmaal bedoeld om het fonkelnieuwe schijfje 'The Crusade' te promoten en de band nog vaster in het zadel te helpen. Of dat gaat lukken zal moeten blijken.

'The Crusade' is namelijk een compleet ander album geworden dan zijn voorganger. Waar 'Ascendancy' vooral metalcore was en speelde met klassieke thrash invloeden, is het bij 'The Crusade' precies andersom. Zanger Matt Heafy heeft de "screams gelaten voor wat ze zijn en bediend zich van een Hetfield-achtig geluid op het nieuwe album. Sterker nog, 'The Crusade' is bij vlagen het album dat Metallica na 'Master of Puppets' had moeten maken! De toegankelijke refreinen vinden we nog wel terug maar verder is het vooral het beste van Metallica, Exodus, Forbidden en aanverwanten dat we voorbij horen komen. Enbeter! Trivium bewijst bijzonder doordachte songs te kunnen schrijven en uit super getalenteerde muzikanten te bestaan. De band vaart duidelijk een eigen koers, vraag is echter of de grote - vooral jonge - fanschare dit allemaal kan verhapstukken.

'The Crusade' is een geweldig album maar misschien toch voor een andere doelgroep. Een andere sound (de gitaren zijn normaal gestemd) en andere sfeer. Net zo goed als zijn voorganger dus net zoveel punten. De keus om met Iron Maiden te touren lijkt een goede, de band zal fans verliezen maar zeker ook winnen. Hulde voor het lef dat de band hiermee toont.