Rhapsody Of Fire - Triumph Or Agony

Rhapsody Of Fire - Triumph Or Agony

Label : Magic Circle Music | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Onze Italiaanse vrienden van Rhapsody zijn natuurlijk geen onbekenden meer in de wereld van heavy metal. Onlangs was de band gedwongen om haar naam te veranderen in verband met copyrights en dat soort onzin. Gelukkig heeft dat verder geen invloeden gehad op de muzikale aspecten van deze geweldige band en houdt men zich steevast aan de formule die ze door de jaren heen hebben ontwikkeld. Gitarist Luca Turilli en Toetsenist Alex Staropoli zijn opnieuw verantwoordelijk geweest voor alle muziek en heeft Luca zijn fantasie weer eens los gelaten op de teksten om verder te gaan met het verhaal dat met de vorige plaat 'Symphony Of Enchanted Lands II - The Dark Secret' begon.

'Triumph Or Agony' is opnieuw een typische Rhapsody - pardon, Rhapsody Of Fire - plaat geworden en bevat weer alles wat deze band zo speciaal en uniek maakt. Het spannende gitaarwerk van Luca, de magistrale toetsenspel van Alex en natuurlijk de prachtige stem van Fabio Lione, die zichzelf weer eens weet te overtreffen. Wat een stem heeft die vent! Zo veel kracht, zoveel volume en toch zo gevoelig. Werkelijk prachtig! Wel is alles, zo mogelijk, nog beter uitgewerkt dan voorheen en is de soundtrackachtige aanpak nog verder naar voren gekomen. De band heeft weer eens gebruik gemaakt van een complete koor en orkest, die de muziek echt iets extra geven. Verder zijn opnieuw een aantal acteurs ingehuurd om verschillende karakters te vertolken en is Christopher Lee opnieuw aanwezig om het totaalplaatje compleet te maken.

'Triumph Or Agony' toont echter wel een aantal verschillen met de voorganger(s). Zo zijn de nummers over het algemeen, en vooral voor Rhapsody-begrippen korter dan voorheen (gemiddelde duurt elk nummer rond vier minuten) en luisteren ze makkelijker weg dan de voorganger. Het enig nummer dat lang duurt is het vijfdelige 'The Mystic Prophecy Of The Demon Knight'; een adembenemend meesterwerkje dat bijna zeventien minuten duurt en zeker als één van de hoogte punten van de plaat gezien mag worden. Bovendien heeft de band voor een meer mid-tempo aanpak gekozen en telt de cd vier ballades (van de totaal elf nummers). Snelle nummers zoals bijvoorbeeld 'Holy Thunderforce' of 'Unholy Warcry' hoef je op deze plaat dan ook niet verwachten.

Hoewel de plaat makkelijker verteerbaar is dan de voorganger, heb je wel meerdere luisterbeurten nodig om het album op waarde te kunnen schatten. In eerste instantie was ik dan ook teleurgesteld. Na enkele luisterbeurten komen de nummers echter meer naar voren en wordt de magie van de muziek onthuld. Elk nummer is dan ook een meesterwerkje op zich, met de eerder genoemde 'The Mystic Prophecy Of The Demon Knight' als ultieme climax. Ook de ballades worden met elk luisterbeurt beter, met als hoogtepunt het prachtige 'Son Of Pain', die mede dankzij Fabio's stem en zangtechniek, het orkest en de koren voor kippenvel zorgen. Maar dit kan ik netzo goed voor elk ander nummer op het album zeggen.

Eindoordeel en advies: Rhapsody Of Fire heeft weer eens meesterwerkje gecreëerd die de fans zeker niet zal teleurstellen. Ook qua productie is de plaat helemaal af. De gelimiteerde oplage bevat nog eens twee extra nummers. Koop deze plaat, maar schrik niet bij de eerste luisterbeurt. Neem er de tijd voor en laat de plaat op je inwerken.