Hammerfall - Threshold

Hammerfall - Threshold

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De Zweedse Hammerfall heb ik sinds hun debuut 'Glory To The Brave' uit 1997 nauwgezet gevolgd. De band viel meteen op door precies in de tijd dat black metal erg populair was geworden met een traditionele heavy metal plaat op de proppen te komen. De simpele, maar erg catchy nummers vielen bij vele in de smaak en Hammerfall was meteen een van de belangrijkste nieuwkomers. Het succesverhaal ging verder met 'Legacy Of Kings' en begon de band steeds meer een eigen gezicht en een behoorlijke fanschare te krijgen.

Toch leek de band met de vorige cd 'Chapter V: Unbent, Unbowed, Unbroken' een beetje uitgebrand te raken. Ik was dan ook heel er benieuwd naar 'Threshold', daar waar de vorige cd mij iets tegenviel. Wel nu, de heren hebben weer eens een ouderwets knallende plaat gemaakt. De invloeden van Accept die op de vorige cd volop aanwezig waren zijn meer naar de achtergrond geplaatst en de nummers grijpen meer terug naar het ouder werk. Hammerfall heeft sinds het begin de gave gehad om catchy en herkenbare meezingers te schrijven en op 'Threshold' doen ze niet anders. Luister maar naar het titelnummer of de stamper 'The Fire Burns Forever' en de single 'Natural High'. Natuurlijk kan een Hammerfall-plaat niet zonder een ballade. Deze keer is dat 'Dark Wings, Dark Words' geworden en zoals altijd weten ze (bij mij in ieder geval) de juiste snaar te raken. Persoonlijk vind ik het album pas bij het zesde nummer echt interessant worden. Luister maar naar 'Howlin' With The Pack' en 'Shadow Empire' of 'Genocide' die zo op 'Legacy Of Kings' hadden kunnen staan. De snelle gitaren, stoere samenzang, ontzettend krachtige refreinen en de hoge uithalen van Joacim Cans zijn simpelweg fenomenaal. De navolgende nummers mogen er ook wezen, maar het afsluitende 'Titan' is toch echt één van de beste nummers die de band ooit heeft geschreven. Wat Cans op dit album doet mag trouwens niet onvermeld blijven. Nog nooit heb ik de man met zo veel kracht en zo goed horen zingen. Voor de productie men weer een Charlie Bauerfeind ingehuurd die ook verantwoordelijk was voor de knallende productie op de vorige twee albums. Alleen dit keer lijkt de man zijn draai te hebben gevonden en heeft de plaat precies datgene gegeven wat Hammerfall nodig had.

Concluderend kan ik zeggen dat 'Threshold' een typische Hammerfall-, maar vooral een geweldige heavy metal album is geworden. Ik durf zelfs te stellen dat het de beste Hammerfall-cd is sinds 'Legacy Of Kings'. Fans van deze band en heavy metal fans in het algemeen kunnen deze cd gerust in huis halen.