Mercenary - Everblack

Mercenary - Everblack

Label : Karmageddon Media | Archiveer onder

Snoep : Sinds 1991 timmert de Deense band Mercenary al aan de weg, en dat is lang als je kijkt naar het aantal officiƫle releases die de band heeft afgeleverd; 1 mini cd in 1996 en 1 volledige cd in 1998 ('First Breath') om precies te zijn (demo's niet meegeteld). Nu in 2002 zijn de heren dan eindelijk toe aan hun tweede volledige cd, 'Everblack'.

Zoals wel vaker gebeurt zijn enkele songs van deze cd al eerder verschenen op een pre-release in 2000, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat deze ook in Nederland verkrijgbaar is geweest. Stijltechnisch doet Mercenary me denken aan Fear Factory, Meshuggah (iets minder chaotisch), Machine Head en Paradise Lost, maar dan met een Zweedse trash/death-inslag. Mercenary maakt gebruik van twee zangers, Kral verzorgt het geschreeuw en de grunts, en Mikkel is verantwoordelijk voor de hogere vocalen. Ik ben er nog niet helemaal uit of de band ook een vrouwelijke stem heeft ingehuurd, want ik kan daarover niets terugvinden in de meegeleverde literatuur en ik ben er toch wel vrij van overtuigd dat ik af en toe een vrouw hoor meezingen (bijvoorbeeld in 'Screaming From The Heavens'). In het interview in onze volgende uitgave heb ik hier hopelijk antwoord op. 'Everblack' is op zich een lekkere plaat geworden, maar ontkomt er niet aan dat ik af en toe moeite heb mijn aandacht erbij te houden, wat vooral te wijten valt aan de lengte, gemiddeld 5,5 minuut, en de eentonigheid van sommige songs (zoals 'Dead.com'). Gelukkig betreft dit maar een aantal songs en het is waarschijnlijk dan ook geen toeval dat deze nummers van de vorige release afgeplukt lijken te zijn. Het overgrote deel van de songs blinken echter weer uit in hun meeslependheid en agressie (zoals 'Seize The Night' en 'Screaming From The Heavens'), waardoor mijn oordeel over dit album toch vrij positief uitvalt.