Mystery Blue - Claws Of Steel

Mystery Blue - Claws Of Steel

Label : Mausoleum Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Mystery Blue's geschiedenis gaat terug naar het begin jaren tachtig. Eerder bracht de Franse band rond de getalenteerde gitarist Frenzy Philippon de cd's 'Mystery Blue' en 'Circle Of Shame' uit waarna de band uit elkaar viel. In 1996 werd de band opnieuw in het leven geroepen wat leed tot de plaat 'Spirit Of Your Song' en werd zangeres Nathalie Geyer geÔntroduceerd. Het laatste wapenfeit 'Metal Slaves' stampt uit 2004.

Op deze vijfde langspeler laat de band weer een pot onvervalste heavy metal horen met een lekker nostalgisch gevoel, zonder gedateerd te klinken. De nummers zijn over algemeen sneller en klinken agressiever dan de band's eerdere werk. Luister maar naar het titelnummer of 'Shades Of Death' en 'Psycho City' (die mij sterk aan Vicious Rumors doet denken). De band laat ook genoeg ruimte voor melodie en er wordt niet constant op hoge snelheid gespeeld. Zo is 'Electric Power' bijvoorbeeld een mid-tempo stamper in de stijl van Doro en is 'Destructive Instinct' een goeduitgewerkte semi-ballade. De heren spelen lekker strak en de nummers zijn behoorlijk cathy. Ook heeft zangeres Nathalie haar zangstijl ontwikkeld en overtuigt meer dan voorheen. Tijdens sommige stukken gaat ze echter wel bijna de mist in. 'Hidden World' is daar een goed voorbeeld van. Maar goed, het feit is dat 'Claws Of Steel' een volwassen album is geworden die zowel muzikaal als productioneel (Achim Kˆhler, o.a. Primal Fear en Sacred Steel) dik in orde is. Fans van snelle heavy metal moeten deze cd eens gaan beluisteren.