Mob Rules - Ethnolution A.D.

Mob Rules - Ethnolution A.D.

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De Duitse melodieuze heavy metal band Mob Rules is al sinds 1999 bezig en brengt regelmatig nieuw werk uit. Deze 'Ethnolution A.D.' is dan ook de alweer cd nummer vijf en ik durf te zeggen dat ze met deze plaat hun naam definitief zullen bevestigen in het metalen wereldje.

Laat ik voorop stellen dat 'Ethnolution A.D.' de meest progressieve plaat van de band is geworden. De band heeft voor het titelnummer een zesdelige meesterwerkje geproduceerd waarmee ze ook gelijk de CD openen. Na een korte intro is het muzikale vakmanschap met de openingstonen van 'Unholy War' meteen hoorbaar en progressieve invloeden komen nog meer naar voren tijdens de Queensr_che-achtige 'Ashes To Ashes'. Voor de klassieke arrangementen heeft men hulp gehad van composer Chris Wolff (o.a. bekend van zijn werk met Rage op 'Lingua Mortis'), die de muziek iets speciaals heeft meegegeven. Hoewel de klassieke partijen erg dominant in de mix staan, storen ze geen seconde. Ze worden precies op het juiste moment ingezet en zorgen voor een adembenemend sfeertje. Het concept van dit nummer handelt over al het politiek gedonder in de wereld. Leuk om een keer een actueel concept te horen in plaats van de zoveelste conceptalbum over Dracula of King Arthur.

Naast dit meesterwerkje heeft de band een zestal "normale nummers op de cd gezet in de stijl die we van ze gewend zijn. Luister maar naar prachtige melodieuze heavy metal songs als 'Day And A Lifetime' en 'New Horizon' of het gevoelige 'Better Morning'. De stem van Klaus Dirks zal zoals altijd even wennen zijn voor sommigen, maar hij blijft een uitstekende zanger. Het gitaarspel van Matthias Mineur heeft verder ook geen woorden nodig en de komst van twee nieuwe bandleden geeft de band mag een aanwinst worden genoemd. Voor de mix heeft men wederom hulp gehad van Markus Teske (o.a. Vanden Plas en Saga) en de productie staat als een huis. Ongetwijfeld de beste plaat van de band tot nu toe.