Dream Evil - United

Dream Evil - United

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het lijkt me best moeilijk om een muzikant te zijn. Stel je voor: je hebt als band een top CD gemaakt die overal goed is ontvangen en je gaat aan diens opvolger werken. De druk die op je ligt zal best slopend zijn, want iedereen heeft natuurlijk hoge verwachtingen en je zit je toch af te vragen of je die topplaat kunt overtreffen. De Zweedse heavy metal band Dream Evil zal dat ook hebben gehad. Na twee redelijke platen kwam men in 2004 met de knaller 'The Book Of Heavy Metal' die vriend en vijand verbaasde. Hoewel die cd met clichs aan elkaar hangt, zijn het spel van gitaarwonder Gus G., de machtige stem van Niklas Istefeld en natuurlijk stevige heavy metal een streling voor de heavy metaloren. Die cd vindt dan ook nog regelmatig zijn weg naar mijn speler.

Maar de band heeft het in de afgelopen jaar niet makkelijk gehad. Gitarist Gus G. verliet de band om geografische redenen en kort daarna ging ook drummer Snowy Shaw zijn eigen weg. Als extra klap besloot ook de stem van Dream Evil, Niklas de band te verlaten. Deze keerde later (gelukkig) terug in de band en heeft men in Mark Black en Pat Power respectievelijk een gitarist en drummer gevonden en is men aan 'United' gaan werken. Gelukkig heeft die veranderingen in de line-up verder geen gevolgen gehad voor het Dream Evil-geluid en gaat men verder waar het vorige album ophield. De cd opent dan ook erg krachtig met 'Fire! Battle! In Metal!' wat ook gelijk het beste nummer van de cd is. Het Scorpions-geluid is erg hoorbaar op deze plaat en Niklas klinkt overtuigender dan ooit. Wat een strot heeft die man. De mannen hebben het weer voor elkaar gekregen om een stel cathy nummers te schrijven zoals 'United', 'Let Me Out', 'Falling' en 'Back From The Dead' die het hart van de gemiddelde heavy metal fan sneller zal doen kloppen. Gitarist en bandleider Fredrik Nordstrm is wederom verantwoordelijk geweest voor de productie en heeft de plaat voorzien van het juiste geluid. Dat ze hun gevoel voor humor nog steeds niet kwijt zijn blijkt uit het feit dat ze 'My Number One' van de Griekse zangeres Helena Paparizou, die met dat nummer in 2005 de Eurovisie Songfestival won, hebben opgenomen. Overigens zijn Gus G. en Shaw nog te horen op dit nummer. Maar goed, zelfs na een heavy metal operatie slaat dit nummer nog steeds nergens op.

Nu is het de vraag of 'United' haar voorganger weet te overtreffen. Dat is dus niet het geval. De songs zijn minder pakkend dan op 'The Book Of Heavy Metal' en lijken over het algemeen veel op elkaar. Toch is 'United' een goede metal plaat geworden, die je als heavy metal fan zeker gehoord moet hebben. Kwaliteit en vakmanschap zijn volop aanwezig, maar ik denk niet dat de band 'The Book Of Heavy Metal' ooit zal overtreffen. Slayer zou overigens ook nooit meer een tweede 'Reign In Blood' maken, dus waar zeuren over? De gelimiteerde oplage van de cd bevat overigens een drie-inch bonus-cd met daarop vijf nieuwe nummers. Wees er snel bij!