My Dying Bride - A Line Of Deathless Kings

Label : Peaceville | Archiveer onder doom metal

Vera : In de mistige kilte van de nakende herfst openen we een nieuw hoofdstuk in het boek der opperste melancholie. Een lijvig boek met vergeeld perkament, ingebonden met de draden der vergankelijkheid en met een cover van geurig bruin leder en gotische letters. 'A Line Of Deathless Kings' lezen we op die cover en wanneer we de eerste klanken tot ons nevelig onderbewustzijn laten doordringen, merken we monumentale riffs, fraaie gitaarlijnen en cleane zang die meteen kippenvel veroorzaakt.

De herfst is het seizoen bij uitstek om je te laten meevoeren op de betoverende klanken van uiterste droefenis. Het doet bijna pijn om er naar te luisteren, maar anderzijds dompelt dit je ziel onder in een bad vol absint. In de lente van 2006 traden de Godfathers der doom de vertrouwde Academy Studios binnen om in het bekende gezelschap van producer Mags hun negende studio album op te nemen. Netjes het felle licht van de zomerdagen ontwijkend om er slechts uit te komen om op festivals als Graspop en Summer Breeze te spelen. Het is het eerste album waarop drummer John Bennett van de bevriende Yorkshire doomsters The Prophecy te horen is. Het album werd gemixt in The Chapel in Lincolnshire en gemastered in de legendarische Abbey Road Studios.

Het is alsof Aaron vanuit een parallelle werkelijkheid ons de hand reikt naar een andere geestesgesteldheid. Als volleerde alchemisten toveren ze je vrolijkheid om in gouden spinrag van allesoverheersende mistroostigheid. Op dit album gebruikt Aaron voornamelijk zijn cleane ultra droeve stem, er wordt slechts incidenteel uitgehaald met rigoureuze grunts. Dichterlijk gesproken teksten zijn wel aanwezig en natuurlijk zijn ook de magistrale melodieuze gitaarlijnen weer present. Nergens verzandt men in te lange trage passages, want acceleraties zijn voldoende ingebouwd. Maar we weten al langer dat My Dying Bride daar een meester in is als grondleggers van een genre.

De eerste single van dit album is 'Deeper Down' hetgeen als vier track release al uitgebracht werd voorafgaande aan het volledige werkstuk. Er werd ook een video van gemaakt door Charlie Granberg die ook verantwoordelijk was voor de recente video's van Katatonia. 'A Line Of Deathless Kings' legt een film van troost op getormenteerde zielen. In ruim een uur tijd trekt deze processie van zwartgeblakerde klanken aan je voorbij om een onuitwisbare indruk achter te laten. Dit mag in geen enkele doom collectie ontbreken!