To/Die/For - Wounds Wide Open

To/Die/For - Wounds Wide Open

Label : Spinefarm | Archiveer onder gothic metal

Vera : Voorafgegaan door de nieuwe single 'Like Never Before' verschijnt begin oktober het vijfde studioalbum van To/Die/For, een Finse band die zich al jaar en dag profileert als vrij luchtige gothic rock met stevige gitaren. Sinds het vorig jaar verschenen 'IV' is To/Die/For de band van zanger Jape Pertalo, omringd door nieuwe muzikanten. Toen Jape in 2003 de band verliet richtte hij Tiaga op, maar Spinefarm vond het een beter idee om de naam To/Die/For voor Jape's nieuwe outfit te registreren. Aldus geschiedde en het verhaal van de Finse nieuwe romantici ging op succesvolle wijze verder.

Op 'Wounds Wide Open' doet de band precies wat van hen verwacht wordt. Geen verrassingen zult u zeggen, maar daar staat wel een nieuwe portie luistervoer tegenover die nooit teleurstelt. Dat 'Like Never Before' uitgekozen is als eerste single lijkt me toeval, want in feite staat dit album vol singles, met andere woorden, toegankelijke gothic nummers met een sterk refrein, semi harde gitaren en de jaren tachtig new wave stem van Jape. Het album opent met een sfeervol dromerig pianostuk en fluisterstem, waarna 'Wicked Circle' losbarst in gotische bombast. Romantiek en melancholie staan centraal in elk nummer. Het melodieus gitaarspel is meer dan gemiddeld en hijst de composities naar een hoger niveau. Luistertips zijn het van aanstekelijke riffs, koortjes en fraaie gitaarsolo voorziene 'Under A Velvet Sky' en de van een erg modern geluid voorziene semi ballad 'The Quiet Room' hetgeen vast vele jonge meisjesharten sneller zal doen kloppen. Een kristalheldere productie en een knap uitgevoerde cover ('I Just Want You' van Ozzy Osbourne) maken dat er weer niets te klagen valt over de nieuwe schijf van deze actieve Finnen.