Ektomorf - Outcast

Ektomorf - Outcast

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Frank D. : Soms voelt een reviewer zich een roepende in de woestijn. Dan is er een band die het gewoon verdient de grote meute omver te blazen, maar om de een of andere reden wil het niet echt vlotten met de verkoop. Een van zo'n bands is het Hongaarse Ektomorf. Na 'Destroy' en 'Instinct' komen de mannen nu met hun derde album op het gerenommeerde Nuclear Blast-label. En het is een dijk van een album, dit 'Outcast'.

Onze Oosterburen gingen al een paar jaar eerder door de knieën voor deze mannen, maar binnen Nederland is het, buiten een reeks van puike optredens, nog rustig rondom de Hongaren. Geheel onterecht, zo blijkt ook weer met het album 'Outcast'. De band rondom de broers Csaba Farkas en Zoltàn Farkas werd in het verleden wel eens weggezet als een Soulfly en Sepultura clone, maar daar wordt de band toch echt wel schandalig tekort meegedaan. Inmiddels kan deze band zich moeiteloos meten met deze dinosauriërs van het genre. Luister maar eens naar nummers als 'Outcast', 'Ambush In The Night' en 'Leave Me Alone' en het is duidelijk dat noch Soulfly, noch Sepultura de laatste jaren een dusdanige energie en verrassing aan de dag heeft gelegd. The king is dead, long live the new king!, zullen we maar zeggen. Het zal u allen niet verrassen: deze reviewer is uitermate in zijn hum met dit werkstukje. Er staat werkelijk geen enkele misser op dit album. De band is duidelijk gegroeid van het vele touren. Zoltan is verdomde goed bij stem, de productie is super en ook de nummers lijken meer in balans te zijn. De agressie wordt gekoppeld aan soms vreemde melodieën. Al dit geweld gaat echter niet ten koste van de broodnodige etnische invloeden (o.a. gypsy sitar werk en chants). Opvallende tracks zijn het semi-akoestische 'Who Can I Trust' en de Prodigy cover 'Fuel My Fire', dat de band ook al live speelde tijdens enkele shows op de laatste tour. Het is overigens opzienbarend dat dit laatste nummer naadloos tussen het overige werk van de heren past.

Kort en goed, dit is een top album dat zeker zal terugkeren in mijn persoonlijke top tien van dit jaar. En nou maar hopen dat de band eindelijk een eerlijke kans krijgt van de puristen van de schrijvende pers. De band is in ieder geval klaar voor de definitieve wereldwijde doorbraak of zoals de mannen zelf al zingen tijdens het titelnummer: "I'm ready for the war!”