Allhelluja - Pain Is The Game

Allhelluja - Pain Is The Game

Label : Scarlet Records | Archiveer onder hardrock / aor

Frank D. : Over het vorige album van Allhelluja ('Inferno Museum') was ik maar matig te spreken. Hatesphere zanger Jacob Bredahl en zijn Italiaanse vrienden vond ik maar weinig origineel. Ik schreef toen letterlijk "Het is moeilijk om de vinger op de zere plek te leggen, maar de vonk wil bij mij in ieder geval niet overslaan. Het is alsof een team goede voetballers een oefenpotje speelt en daarbij de echte wedstrijdscherpte mist. Wel aardig om te zien, maar historisch is het niet.” Gelukkig is er in voetbal altijd een returnmatch, kortom, een tweede kans. En die tweede kans heet 'Pain Is The Game'.

Het album opent met 'Are You Ready?'. Ja hoor, laat maar komen! En het komt… in karrenvrachten. Was het vorige album hier en daar nog wat inspiratieloos en gemakkelijk, de opener van 'Pain Is The Game' slaat me van de sokken. Kijk, dit begint ergens op te lijken, heer Bredahl. Invloeden van bands als Motörhead en Entombed zijn nadrukkelijk aanwezig, maar Allhelluja begint een eigen gezicht te krijgen. 'Superhero Motherfucker Superman' vlamt nog lichtjes na als 'Hey J' inzet. De lompe bassline zorgt ervoor dat ik meteen ben verkocht. Tel daarbij de nogal kritische tekst op en "We have a winner”.
De vonk die bij het vorige album absoluut niet wilde overslaan is er nu wel. De band heeft een indrukwekkende vooruitgang geboekt. Het is energieke, rauwe en vettige gitaarrock in een kamerbreed geluid dat over de luisteraar wordt uitgestort. Alleen maar hosanna? Nee, dat nu ook weer niet. Hoewel met juweeltjes als 'Demons Town' en 'Big Money, Sweet Money' zeker knallers op het album staan, zijn er ook wat slippertjes te vinden zoals 'I'm Not The One' en 'Soul Man'. Echter, de mantel der liefde bedekt veel als de rest van de merchandise wel in orde is.

Kortom, wat rest is mijn hoed af te nemen voor de mannen, omdat ze mij met dit album toch overtuigd hebben van hun slagingskansen. Vooral zo doorgaan en het komt helemaal goed, schat ik zo in.