Burning Skies - Desolation

Burning Skies - Desolation

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder metalcore

Patrick : 43 secondes rust worden je gegund door Burning Skies en daarna is het een half uur gedaan met de sereniteit en knalt het Engelse vijftal er negen ongenadig brute, extreme tracks uit. Op 'Desolation', het tweede album van Burning Skies dat via Lifeforce Records van hen wordt uitgebracht, is een hoop verschillends aan stijlen terug te horen: black, death, NWOAM (New Wave Of American Metal), een vleugje grind en zelfs wat hardcore. Mosh parts, snelle, venijnige riffs, extreem verbaal gekrijs, dynamische patronen … je komt het allemaal tegen! Geen langzame passages, geen clean vocals, nauwelijks tot geen melodieuze gitaarlijnen, dat laat Burning Skies wel over aan andere bands. Het enige moment waarop je een beetje rust krijgt, is als de ene track is afgelopen en de ander nog niet begonnen is. Voor de rest is het voluit blazen.

Maar … dat is dan ook wel waar de band het vooral van moet hebben, want het is Burning Skies niet gegeven van die mêlee een meer dan aardig samenraapsel te maken. Daarvoor steken de nummers gewoonweg niet interessant en afwisselend genoeg voor in elkaar en soms bekruipt me het gevoel dat momenten eerder verworden zijn tot slechts een enorme brei van geluid. De kracht moet je echt aanspreken, want voor de rest is dit een release die maar sporadisch boeien. Wellicht dat liefhebbers van bijvoorbeeld extremere metal bands als Lamb Of God en Misery Index er misschien nog wat mee kunnen, maar ik betwijfel of je hen met dit soms wat wanstaltige 'Desolation' echt een plezier doet.