Amon Amarth - With Oden On Our Side

Amon Amarth - With Oden On Our Side

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Sommige albums hebben het gewoon: fascinerend van begin tot einde. De Vikingen van het Zweedse Amon Amarth mogen reeds vijf uitstekende platen op hun palmares schrijven, maar met hun zesde studio album 'With Oden On Our Side' laten ze alle concurrentie mijlenver achter zich.

Net zoals het goede Vikingen betaamt trekken ze in negen nieuwe knallers vol vuur ten strijde. Feller dan ooit, want nummers als 'Runes To My Memory' en 'Cry Of The Black Birds' grenzen qua ritmiek bijna aan overweldigende blastbeats. Vrees echter niet dat de epiek verloren is gegaan, want een nummer als 'Hermod's Ride To Hel - Lokes Treachery Part 1' kan alleen van Amon Amarth afkomstig zijn. Vlammende gitaren op de achtergrond, knappe uitgebalanceerde riffs en iets trager gezongen, bijna slepend. Dit ogenschijnlijk samengaan van tegengestelden resulteert in een overweldigende compositie waarin de band me zelfs even aan Novembers Doom doet denken. Raar maar waar. Ook in 'Under The Northern Star', dat handelt over Vikingen die thuiskomen na hun rooftocht, zit enige tragiek en melancholie verwerkt, zodat je van een episch meesterwerk kunt spreken.

Ik heb bovendien de indruk dat zanger Johan Hegg nog stukken gevarieerder zingt dan in het verleden. 'Gods Of War Arise' draagt dan weer enkele elementen in zich die me spontaan aan 'Victorious March' van het eerste album 'Once Sent From The Golden Hall' doet denken, nu alweer zo'n acht jaar geleden. Toevallig is dit dan ook nog n van mijn favoriete nummers van de band waarvan de aanstekelijke ritmiek me altijd bij gebleven is. Amon Amarth heeft heel wat werk in het opnameproces gestoken en dat is er goed aan te horen. In de Fascination Studio lieten ze zich assisteren door Jens Bogren die eerder ook bands als Soilwork, Katatonia en Opeth tot grootse daden aanzette, zodat we van een moddervette productie kunnen spreken. Je zou bijna spijt krijgen dat dit nieuwe materiaal nog niet te vinden is op de onlangs verschenen driedubbele dvd 'Wrath Of The Norsemen', maar dit is natuurlijk een reden temeer om 'With Oden On Our Side' meteen aan te schaffen. Bovendien zullen deze nieuwe knallers ongetwijfeld een plaatsje krijgen in de setlist van de concerten die de band dit najaar zal doen. Gaat dat zien! En wees er snel bij want het gelimiteerde digipack bevat een bonus cd met zes extra nummers.