Total Devastation - Wreck

Total Devastation - Wreck

Label : Firebox Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Op de website van de Finse zwart getinte death metal band Total Devastation lees ik dat men het nieuwe album 'Wreck' doodleuk beschouwt als zijn eigen 'Master Of Puppets'. De criticus in mij vraagt zich dan gelijk af of de heren bekend zijn met het fenomeen zelfkritiek. Het komt namelijk best vreemd over om je eigen product al een klassieker te noemen, wanneer het in feite nog niet eens op de markt is gebracht!

Maar goed, met deze kanttekening in het achterhoofd was ik desalniettemin wel nieuwsgierig geworden naar de kwaliteit van 'Wreck'. En het moet gezegd: enige potentie heeft het ensemble zeker. Het geluid van de band laat zich nog het best vergelijken met het massieve/massale van bands als Behemoth en Naglfar. Snelle death/black composities die tot de nok toe volgebouwd zijn met lagen van riffs (overigens met een iets smeriger geluid dan eerder genoemde bands), toetsenpartijen en her en der ook nog de nodige gesampelde bijgeluiden. Hartstikke leuk, maar ook hartstikke druk. Wil je met ene dergelijke muzikale formule weg kunnen komen, dan zul je de luisteraar ook genoeg ruimte en tijd moeten geven om bij te komen en dan moet je hem niet blijven overweldigen en overvoeren met muzikale informatie. Deze laatste kunst, die van het doseren en het weglaten, beheerst Total Devastation nog niet helemaal. Hierdoor komen de 45 minuten die 'Wreck' in beslag neemt nu nog over als een uur. Wanneer de composities in aangepaste dosis worden genuttigd valt er echter nog een hoop te genieten en het valt dan ook van harte te hopen dat de band met deze plaat nog lang niet haar eigen 'Master Of Puppets' in mekaar gezet heeft.