God Dethroned - The Toxic Touch

God Dethroned - The Toxic Touch

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Een van Nederlands bekendste en internationaal meest succesvolle bands is zonder enige twijfel God Dethroned. Met zes volledige platen in de laatste tien jaar van haar bestaan is men ook nog eens n van de meest productieve bands. Waar je zou denken dat dit op een gegeven moment problemen op het creatieve vlak zou kunnen opleveren heeft de band juist op dit gebied dankzij de line-up wisselingen voor de vorige plaat 'The Lair Of The White Worm' (2004) een nieuwe impuls gekregen.

Het nieuwe album 'The Toxic Touch' is het product van zo'n twee jaar intensief toeren met de nieuwbakken bandleden Henk Zimmer (bas) en Isaac Delahaye (gitaar) en men heeft wederom een aantal verrassende evolutionaire stappen in de sound gezet. In de eerste plaats valt op dat men in vergelijking met de vorige plaat nog melodieuzer te werk is gegaan. In de tweede plaats valt op dat ht handelsmerk van de band, de onvervalste blastbeat, niet meer zo vaak ingezet wordt, maar juist op tactische momenten in de muziek is geplaatst om meer effect te sorteren. Voor mij persoonlijk werkt dit minder goed en lijkt er wat agressie en vooral snelheid verloren te zijn gegaan.

Waar het materiaal van 'The Lair Of The White Worm' het grotendeels van pure snelheid, agressie en ook de melodie moest hebben, lijkt het accent nu verschoven te zijn naar het laatste element van dat rijtje. Dit is de herkenbaarheid en pakkendheid overigens wel ten goede gekomen. De refreinen van bijvoorbeeld 'Hating Life' (waarvan de melodien echt geniaal zijn!) of 'On Wings Of Pestilence' zijn niet uit je kop te krijgen en zullen live zonder enige twijfel moeiteloos meegebruld worden. De negen nummers op The Toxic Touch' laten wederom een nieuwe incarnatie van het vertrouwde God Dethroned geluid horen. Als ik de nieuwe en diens voorganger naast elkaar leg moet ik eerlijk bekennen dat ik de vorige prefereer, maar er zullen genoeg mensen zijn voor wie juist deze veranderingen de boel interessanter zullen maken.