Cradle Of Filth - Thornography

Cradle Of Filth - Thornography

Label : CNR | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Boze tongen beweren dat Cradle Of Filth al jaren hetzelfde soort albums maakt, maar deze stelling mag bij deze in de prullenmand gekieperd worden. Misschien hebben Dani en zijn mannen ook wel het gevoel gehad dat het tijd werd om enkele - ongetwijfeld even duistere - maar onbekende kanten van hun muzikaal universum te onthullen. 'Thornography' is een meesterlijk album, nooit eerder klonk Cradle Of Filth zo fris en gevarieerd, zelfs opvallend toegankelijk naar Cradle Of Filth begrippen en iets minder druk ook. Dit alles echter zonder identiteitsverlies en dat is een straffe prestatie.

Aanvankelijk is er nog niet veel vreemds aan de hand. Het album opent met een orkestraal intro en 'Dirge Inferno' dat op volle snelheid op de beproefde manier van start gaat, inclusief snauwende vocalen, licht dissonante baslijnen, een hels tempo voor drums en op de voorgrond tredende gitaren. Een sterk nummer maar geen verrassing. Ook in 'Tonight In Flames' (met sterk geaccentueerde, imponerende gitaarlijnen en aanstekelijke zang) en 'Libertina Grimm' (vertrouwd en vrij druk nummer met charmante piano inbreng) wordt de evolutie van de band met zachte hand doorgevoerd. Wel had ik de indruk dat Dani minder hoog, bijtend en gexciteerd zingt, dit in het voordeel van pure emoties. In 'The Byronic Man' wordt zelfs gewoon gezongen, maar dat is te danken aan een vocale bijdrage van Ville Valo van Him. En toch een donkere lage stem, half gesproken flarden tekst, een trager, dreigend ritme dit is zeker geen herhalingsoefening. Zo vormt het lange 'I Am The Thorn' een uitdaging voor elk geoefend oor. Je wordt meegezogen in een draaikolk van verschillende stemmingen en ritmes en net als het wat langdradig dreigt te worden gaat men er met een paar plotse tempowisselingen keihard tegenaan en passeren er zanglijnen die je niet meer loslaten. En let op, we zijn nog maar halverwege dit grenzenverleggend album dat meer dan een uur duurt.

De echte verrassingen moeten dan nog komen. Zo had 'Cemetery And Sundown' wel op een Paradise Lost album kunnen staan als we het unieke stemgeluid van Dani even wegdenken. De melodieuze gitaarriffs en old gothic vocalen neigen ook naar Sisters Of Mercy. 'Lovesick For Mina' heeft in zijn hoedanigheid als tragisch liefdeslied een romantisch piano outro. Met zijn sluipend ritme en donkere dreigende zang is het bepaald beklijvend. Het roer wordt omgegooid in het bijna vrolijke 'The Foetus Of A New Day Kicking' dat met zijn onmiskenbare Iron Maiden riffs en pakkend refrein de geknipte keuze voor een single is. Op dit album vinden we ook de eerste instrumentale song die Cradle Of Filth ooit opnam. Enkel een donkere vertelling in het intro. Daarna zorgen viool, piano en gitaren voor een volgend hoogtepunt. Dit is zowel vlot als wanhopig. In bepaalde stukken heeft de viool een apocalyptisch chaotisch timbre, even later ontroert ze en balsemt de wonden. Een prachtnummer! 'Under Huntress Moon' kan bogen op een riff die naast deze van 'Alma Mater' van Moonspell gelegen heeft, verscheiden vocalen (ook even de sensuele zang van Sarah Jezebel Deva, nooit zoet, wel raadselachtig) en vlugge riffs. Ook al hebben de nummers die onuitwisbare Cradle Of Filth stempel, blastbeats zal je zelden tegenkomen op 'Thornography'. Als toemaatje is er een wonderbaarlijke versie van 'Temptation' van Heaven 17 (en dt is natuurlijk een commercieel nummer) waarin Dani zich ontpopt als een eigentijdse Alice Cooper.

Zoals ik al suggereerde, van enige stagnatie is op dit nieuwe album niets meer te merken. De meeste albums openen hun schrijn met kostbare inhoud na enkele luisterbeurten, deze lijkt me bij elke beluistering complexer te worden, doorspekt met nauwelijks merkbare en ingenieuze details. Een beetje verraderlijk dus, en dat is dan weer wel typisch aan de band. Cradle Of Filth is terug en hoe! Ik ben echt benieuwd wat vriend en vijand hiervan gaat vinden. Bij mij was het een aangename verrassing!