Borknagar - Origin

Borknagar - Origin

Label : Century Media | Archiveer onder various

Vera : Er deden al langer geruchten de ronde dat de opvolger van het in 2004 verschenen 'Epic' iets speciaals ging worden. Gewoonlijk verblijdt de Noorse band Borknagar ons met innovatieve en niet al te makkelijke muziek die zijn wortels heeft in black metal (en op 'Epic' waren ook nog grunts te horen), maar veel verder gaat dan dat. We kunnen dan spreken van Viking folk metal met progressieve invloeden. 'Origin' is echter een gans akoestisch album geworden.

Een gedurfd zijsprongetje omdat niet alle metal fans tuk zijn op de kunstzinnige gitaargrepen en klassieke invloeden, maar we mogen de aanhangers van bands als Borknagar, Arcturus of Ulver zeker niet onderschatten wat betreft een open geestesgesteldheid. Daarom zullen ze zeker genieten van dit akoestische uitstapje want op 'Origin' staat prachtige muziek. Met een ingetogen timbre, zoveel is zeker, maar deze introspectieve mijmeringen (alleen cleane zang, maar met een zanger als Vintersorg is dit geen probleem) worden bloedmooi omkaderd door tokkelende gitaren, strijkers, toetsen, fluit en gedistingeerde percussie.

We weten allemaal dat Borknagar muziek uit de pen vloeit van gitarist Oystein G. Brun. Die weet te vertellen dat een akoestische plaat helemaal niet zo vreemd is, want alle Borknagar composities ontstaan als non-elektrische skeletten. Wie staat deze talentvolle muzikant bij op dit akoestisch avontuur? Wel, we mogen spreken van een "all star” bezetting. De muzikanten die nu al een poos deel uitmaken van Borknagar zijn Vintersorg (sinds 2002 als zanger bij de band en ook bekend van zijn Vintersorg albums), Lars Nedland (speelt hier piano en verrukkelijk orgel, terwijl ie ook nog wat achtergrondzang deed. Lars is ook actief in Solefald en Age Of Silence), en drummer Asgeir Mickelson (Spiral Architect, Ihsahn). Asgeir ontfermde zich tevens over het artwork. Allemaal artiesten die op verschillende vlakken hun ei kwijt kunnen dus. Even terug op het oude nest (hij verliet de band voor de opnamen van 'Epic') is bassist Tyr (Emperor, Satyricon).

Accenten worden gelegd door viool, cello en fluit, waarvoor de band gastmuzikanten engageerde. Het tekstueel aspect concentreert zich ditmaal op het universum en zijn ontstaan, de mens en zijn ontwikkeling en tenslotte de contradicties tussen natuur en de mens. Acht nieuwe composities ademen een rustige, beschouwende sfeer en hebben duidelijke invloeden uit folk muziek en klassieke muziek ('White' is hier een mooi voorbeeld van). Namen die in me opkomen als vergelijkingspunt zijn de akoestische albums van Opeth, Green Carnation, Ulver en Antimatter. Ook sommige bands op Prophecy Productions, alhoewel deze soms een meer experimenteel karakter hebben. De warme orgelklanken in 'Oceans Rise' en 'Acclimation' verdienen een speciale vermelding. Mocht de eerste titel je bekend voorkomen, ben je goed vertrouwd met Borknagar. Dit nummer stond eerder op 'The Archaic Course'. Ik ben het meteen nog eens gaan beluisteren. Helemaal anders, zeg maar schier onherkenbaar, al waren er toen ook al flarden heldere zang en korte akoestische stukjes. Een hele mooie plaat is dit om rustig van te genieten en een "strip off” versie van een integere band laat horen.