Iron Maiden - A Matter Of Life And Death

Label : EMI | Archiveer onder heavy / power metal

Horst : Dit Engelse gezelschap onder aanvoering van Steve Harris is zonder twijfel één van de meest invloedrijke metal bands ooit, en is na 30 jaar nog steeds een belangrijke factor in de metal wereld. Niet dat er op muzikaal gebied nog revolutionaire dingen verwacht mogen worden van deze veteranen, maar als je nog steeds de grote zalen overal ter wereld weken zoniet maanden van tevoren weet uit te verkopen doe je gewoon goed mee. Maar helaas betekent dit niet dat je dan ook automatisch de ene na de andere goede plaat weet te maken, en dat maakt de band met 'A Matter Of Life And Death' pijnlijk duidelijk. Het lijkt er namelijk op dat Iron Maiden zich weer in een creatieve impasse bevind, iets waar ze wel vaker last van hebben, denk maar eens aan een plaat als 'No Prayer For The Dying' en het oeuvre wat ze met vergissing Blaze Baily hebben opgenomen. Met 'Brave New World' en 'Dance Of Death' wisten de mannen zich voor dat laatste prima te revancheren in het begin van dit millennium, maar tot mijn grote spijt hebben ze dit hoge niveau niet weten te continueren op de nieuwe CD.

Zoals reeds vermeld moet men van Iron Maiden niks revolutionairs meer verwachten op muzikaal gebied. De laatste keer dat de band dit deed was wat mij betreft in 1986 toen ze het gebruik van gitaar-synths introduceerden ('Somewhere In Time'), en daarna is het geluid en de manier van songwriting nagenoeg hetzelfde gebleven. Op zich heb ik daar helemaal geen problemen mee, zolang de nummers die geschreven worden muzikaal en vocaal goed in elkaar zitten en de band een geïnspireerde indruk maakt. En daar zit 'm nou de kneep bij 'A Matter Of Life And Death': de plaat klinkt als een "moetje”. Alsof ze een excuus zochten om weer eens op tour te gaan, en dat is voor een band met deze staat van dienst een bedenkelijke zaak. Er is werkelijk geen enkel nummer op de CD te vinden die echt met kop en schouders boven de grauwe middelmaat uitsteekt, met uitzondering wellicht van de up-tempo opener 'Different World', maar die is geen partij is voor soortgelijke tracks als 'Wildest Dreams' of 'The Wicker Man' van de voorgaande platen van de afgelopen zes jaar. De plaat is verder gevuld met voortkabbelende deuntjes die we al veel vaker hebben gehoord, maar dan veel beter en frisser. Het absolute dieptepunt echter is 'Out Of The Shadows', die zo griezelig veel lijkt op 'Wasting Love' (van 'Fear Of The Dark') dat iedere andere band die dit nummer bedacht zou hebben onmiddellijk van plagiaat beschuldigt zou worden.

Mocht je albums als 'Fear Of The Dark', 'Brave New World' en 'Dance Of Death' al hebben en je bent geen dove Maiden fan of verzamelaar, dan kan je 'A Matter Of Life And Death' rustig laten liggen. Alles wat je namelijk op deze plaat aantreft is al een keer gedaan op zijn voorgangers, maar dan beduidend beter. Natuurlijk, het is Iron Maiden, dus kan het nooit echt slecht zijn, maar van een band van deze magnitude verwacht ik wel wat meer dan een herhalingsoefening die slechts een enkele keer het heilige vuur van vroeger laat zien.