Shatter Messiah - Never To Play The Servant

Label : Dockyard1 Records | Archiveer onder heavy / power metal

Fons : Shatter Messiah is een nieuwe band geformeeerd door voormalig Annihilator en Nevermore gitarist Curran Murphy. Bijgestaan door zijn vroegere Annihilator maatje Robert Falzano op drums, zanger Greg Wagner (Breaker en ex-Archetype), Ron Boisvert (bas) en Dusty Holt (gitaar) levert Murphy een eigentijds metal album af op het Dockyard 1 label. Op 'Never To Play The Servant' combineert Shatter Messiah de typische stijl van Nevermore met die van Annihilator, zonder daar echter een eigen draai aan te geven. Zo is de cd een lekkere metalplaat en een aanrader voor fans van bovenstaande bands, maar voegt Shatter Messiah feitelijk geen eigen idee├źn toe. Van Annihilator vinden we de typerende akoestische gitaarpartijen en de gejaagde speelstijl terug, terwijl de agressie, de donkere sfeer en de veelvuldig aanwezige twinsolo's van Nevermore geleend zijn. Zanger Greg Wagner klinkt ook al als een kruisbestuiving tussen Warrel Dane (Nevermore) en Randy Rampage (de originele Annihilator frontman), dus ook de vocalen klinken vertrouwd in de oren.

Songtechnisch en muzikaal heeft Shatter Messiah haar zaakjes prima op orde. De nummers zitten allemaal goed in elkaar en blijven tot het einde van de cd boeien. Ook op dat gebied heeft Murphy dus veel van zijn vroegere broodheren geleerd. De lekker agressieve metal ligt goed in het gehoor, klinkt af en toe lekker dwars, maar dat wordt weer rechtgetrokken door melodieuzere stukken. Murphy wordt bijgestaan door ervaren krachten, die allen verdomd goed weten hoe ze moeten spelen.
Concluderend kunnen we stellen dat Shatter Messiah een aanwinst is voor de toch al overvolle metalwereld, maar volgende keer wil ik wel een beetje meer eigen geluid horen. Nu krijgen ze nog het voordeel van de twijfel.