Panzerchrist - Battalion Beast

Panzerchrist - Battalion Beast

Label : Neurotic Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Het vijfde studio album 'Battalion Beast' van het Deense Panzerchrist was geen gemakkelijke bevalling; tijdens de opnames van het beestje had de band rondom (ex-Illdisposed) bassist Michael Enevoldsen te kampen met enkele wijzigingen line-up. Zo werd drummer Bent Bisballe Nyeng vervangen door oudgediende Reno Kiilerich, en werd ook de van de 'Outpost Fort Europa' en 'Soulcollector' bekende Karina Bundgaard terug in de band opgenomen om Dea Lillehund op keyboards te vervangen.

Toch wist de band 'Battalion Beast' nog binnen twee maanden op te nemen, en het resultaat mag er zeker wezen. Met het laatste album 'Room Service' wist de band al een enorm overweldigend death metal geluid neer te zetten, aangedreven door de snelste dubbele bass drummer ter wereld. Op 'Battalion Beast' is Panzerchrist nog steeds te vergelijken met een bulderende panzer tank, al is het geluid van de band wat meer richting black metal gaan leunen. De gitaarriffs zijn wat melodieuzer uitgevallen, en de zang van Illdisposed frontman Bo Summer is ook wat afwisselender; hij bedient zich op de nieuwe plaat - naast zijn bekende death metal strot - met enige regelmaat van black metal gekrijs. Over het algemeen kun je stellen dat Panzerchrist iets toegankelijker is gaan klinken en dat in de positieve zin van het woord. 'Battalion Beast' werd gedeeltelijk opgenomen met Jacob Brendahl (Hatesphere) en gedeeltelijk in Ziggy's Zigsound studio in Denemarken en is gezegend met een overtuigend geluid. 'Battalion Beast' lijkt me dan ook een plaat die zowel bij death metal als ook black metal fans zijn aftrek wel zal weten te vinden. Echt zo'n plaatje om de volumeknop weer eens vol open te gooien!