Incantation - Primordial Domination

Incantation - Primordial Domination

Label : Listenable | Archiveer onder death metal / grindcore

Menno : Toen deze splinternieuwe plaat van Incantation bij me op de deurmat viel kon ik niet wachten om deze vol door m'n speakers te laten blazen. Deze 15 jaar bestaande combinatie onder leiding van zanger/gitarist John McEntee is een zekerheid op het gebied van de bruutste tak van de metal.Om maar eens bij het begin te beginnen, het artwork mag er zijn! Lekker satanisch en donker zoals we dat ook graag zien van de kunstenaars van bands als Nile en Krisiun. Aangezien een goed begin het halve werk is, juich ik het toe dat bands en platenmaatschappijen niet bang zijn te investering in een fatsoenlijke kunstenaar.

Muzikaal gezien predikt de band in het bijgaand promo praatje voor te lopen op de stroom wannabee bands van tegenwoordig, maar hier kan ik het niet erg mee eens zijn, want als één band conservatief is op het gebied van muziek maken is het wel Incantation. Veel traag werk en eenvoudige riffs maken het niet echt een technisch hoogstandje, maar als je dit meeneemt in je luisterervaring werkt dit compleet niet storend. De productie is lekker ruig en ongepolijst, maar desondanks zeker niet slecht. Een mooi dik gitaargeluid en helder opgenomen zang en drums zorgen voor een lust voor het oor. Een ideale niet opgefokte schijf waar in mijn ogen niemand zich een bult aan kan vallen. Een hoogtepunt is voor mij persoonlijk de overgang tussen 'The Stench Of Crucifixion' en 'Extirpated Dominus', waar een uitstervend basloopje bruut weg geslagen wordt door een heerlijke Deicide-achtige openings riff.

Incantation bewijst met 'Primordial Domination' dat lekker conservatief zeker niet vies is, maar daarbij moet ik wel opmerken dat dit dan ook exclusief geldt voor bands als Obituary, Pentacle, Morbid Angel en natuurlijk Incantation.