Attacker - The Unknown

Attacker - The Unknown

Label : Sentinel Steel | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Amerikaanse Attacker is in de heavy metal underground allang geen onbekende meer. De band debuteerde in 1985 met 'Battle At Helm's Deep' en bracht in 1988 nog de opvolger 'The Second Coming' uit. Helaas gooide men in 1989 het bijltje erbij neer en werd het stil rond de band. In 1999 werden beide albums opnieuw uitgebracht en pas vijftien jaar na de break maakte men in 2004 met 'Soul Taker' een acceptabele comeback. Attacker was herboren.

Eerder dit jaar bracht men vervolgens deze vierde langspeler 'The Unknown' uit. De sterk aan Metal Church herinnerende heavy metal van Attacker klinkt op dit album sterker en extremer dan ooit. De band grijpt je gelijk bij de strot middels 'This Is Power', die zijn naam in alle opzichten eer doet. Snelle, thrashy gitaar riffs, keiharde drums en de scheurende zang van Bob Mitchell gepaard met een heldere, krachtige productie zetten de nekspieren meteen aan het werk en het is echt moeilijk om stil te blijven zitten. De navolgende 'Anger Aggression' is net zo'n stamper en Mitchell weet de hoge noten nog steeds erg goed te raken. Gelukkig speelt men niet constant op hoge snelheid en laat genoeg ruimte over voor melodie, echter zonder iets aan kracht in te boeten. 'The Unknown' is verder een heerlijke gitaarplaat geworden en de heren Benetatos en Marinelli doen hun werk voortreffelijk. De schreeuwende zang van Bob Mitchell blijft echter een kwestie van smaakt; je vindt het geweldig of helemaal niets. Onderstaand cijfer mag dan duidelijk maken dat ik tot het eerstgenoemde behoor.

De plaat kent verder dan ook weinig zwakke punten en duurt precies lang genoeg om niet te gaan vervelen. Zo'n lekker ouderwetse pot heavy metal heb ik in tijden niet gehoord. Maar zoals ik al aangaf, is deze cd sterk geproduceerd zodat het geenszins gedateerd klinkt. Elk zichzelf respecterend metalhead moet deze cd dan ook minstens een keer gehoord hebben.