Draconian - The Burning Halo

Draconian - The Burning Halo

Label : Napalm Records | Archiveer onder doom metal

Vera : Zelfs al was het een januari release, het vorige album van Draconian 'Arcane Rain Fell' eindigde op nummer één van mijn jaarlijst 2005. Wanneer ik mijn bespreking van toen herlees, herbeleef ik spontaan de intensiteit van toen. De verwachtingen zijn dus immens wat betreft de al lang aangekondigde opvolger. Deze heb ik nu in mijn handen, lichtjes bevend van spanning, het hart wild kloppend met een mengeling van nieuwsgierigheid en schrik. Want zo'n album evenaren is niet niks. Al moet ik hier meteen een correctie aanbrengen: dit is niet de opvolger van 'Arcane Rain Fell', maar een bonus cd. Hoe zit dat dan? Wel, 'The Burning Halo' bevat drie nieuwe nummers, naar goede doom gewoonte behoorlijk lange epossen, drie bewerkingen van nummers van de 1999 demo 'The Closed Eyes Of Paradise' en twee covers. Kunnen we dan wel spreken van de coherente, meeslepende verhevenheid die van 'Arcane Rain Fell' een meesterwerk maakte? Ja hoor, de lichte vrees maakt langzaam plaats voor extase wanneer de eerste galmende, monumentale riffs uit de boxen rollen, de door merg en been gaande grom van lyriek protagonist Anders Jacobsson mijn ziel doorklieft en de meanderende gitaren hun weemoedige klanken over me uitstrooien. Want dit blijft onmiskenbaar Draconian, met al hun charme en eigenheid gebundeld in verslavende duisternis, zelfs in de drie oudere tracks die een meer gothic geluid hadden, maar genoeg hevigheid om niet te verworden tot de alom aanslaande eenheidsworst die de wereld teistert.

Laten we beginnen met de drie nieuwe tracks. Composities die ons voeren doorheen plechtig gesproken teksten, gevoelige piano intermezzo's, ultra doomy riffs, melancholieke gitaarornamenten waarbij enig soleerwerk niet vermeden wordt, intense grunts van Anders en lieflijke vrouwenzang van Lisa Johansson. Het tempo ligt vanzelfsprekend eerder laag, maar er zijn acceleraties ingebouwd die kunnen evolueren tot bijna blast snelheid. Kortom, deze nummers liggen in het verlengde van 'Arcane Rain Fell'. De drie oudere nummers pretenderen meer gothic te zijn, maar ik neem de vrijheid om het daar niet volledig mee eens te zijn. Hetgeen overheerst is immers nog steeds de intensiteit van doom metal. Mijn persoonlijke favoriet is 'The Morningstar', vanwege zijn betoverend pianomelodietje, sublieme opbouw en aangrijpende gesproken fragmenten. Maar de prachtige koorachtige arrangementen van 'The Gothic Embrace' mogen ook niet onvermeld blijven. Resten ons twee verrassende covers. Vooral die eerste is echt wel opmerkelijk. Het is 'On Sunday They Will Kill The World', in 1970 geschreven door Ekseption opperhoofd Rick van der Linden. Het illustreert de uitgebreide muziekkennis en smaak van deze Zweedse band. De compositie is gebaseerd op een prelude van de Russische componist Rachmaninov en bevat ook in de Draconian versie een portie klassiek pianospel. Maar het is natuurlijk het donkere timbre dat deze compositie geschikt maakte voor een eigen interpretatie. De tweede cover is het uit 1972 stammende 'Forever My Queen' van Pentagram en ligt stijltechnisch eerder in de lijn der verwachtingen, maar wijkt in realiteit echter af van de gebruikelijke Draconian sound. Het is een verrassend wilde en up tempo track met vinnig gitaarwerk. Deze oude covers eindigen met het geluid van een naald op een plaat. Wie nog meer uitleg wenst over de songs kan terecht op de website van de band. Daar is de "track by track” uitleg van de band zelf uiterst interessant. Ook ditmaal zal Draconian met 'The Burning Halo' erg hoog eindigen in mijn jaarlijst!