Delain - Lucidity

Delain - Lucidity

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Delain is het nieuwe project van toetsenist Martijn Westerholt, die in 2001 noodgedwongen wegens ziekte Within Temptation moest verlaten. Ondanks zijn ziekte bleef hij nieuw materiaal schrijven en kwam tot de bevinding dat dit best tot zijn recht zou komen als project met verschillende muzikanten en vocalisten. Dan denken we meteen aan Arjen Lucassen en Ayreon natuurlijk en in zekere zin in de opzet van 'Lucidity' hetzelfde.

Het merendeel van de nummers wordt gezongen door de vrij onbekende zangeres Charlotte Wessels (ex To Elysium), die een mooie, heldere stem heeft, maar het aantal gastmuzikanten en zangers is imponerend. Onder hen Sharon del Adel (Within Temptation), Marko Hietala (Nightwish) die buiten een aantal baspartijen ook de mannelijke cleane zang doet, Liv Kristine (Leaves' Eyes) is te horen in twee nummers, Jan Yrlund (ex Lacrimosa) heeft een flink deel bijgedragen en ook Ad Sluyter (Epica) is van de partij. Delain bestaat als vaste kern buiten Martijn (toetsen) en Charlotte (zang) uit de ex Orphanage leden George Oosthoek (lekkere grunts in enkele nummers) en Guus Eikens en drummer Arien van Weesenbeek van God Dethroned. Allen afkomstig uit bands die een veel harder geluid laten horen dan Delain.

Lijkt Delain dan op Within Temptation? Ja en neen. Het is natuurlijk gothic metal met vrouwelijke vocalen en simfonische arrangementen waarbij de toetsen een grote rol spelen, meer dan het gitaarwerk, maar het is minder bombastisch en feeriek dan het huidige werk van de band waar Martijn ooit deel van uitmaakte. Het is vooral een mooi en verzorgd album, waar fans van gothic en vooral fans van progressieve rock van gaan genieten, maar dat ergens ook op zeker speelt en te weinig verrassingen of beklijvende momenten heeft. Anderzijds ben ik ervan overtuigd dat dit voor de liefhebbers van het genre een toprelease is die menig jaarlijstje zal halen. Eind september zijn er al optredens gepland en Delain is rijp om het Nederlandse publiek te veroveren.