Stream Of Passion - Live In The Real World

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Winston : Met Stream Of Passion keerde ons aller Arjen Lucassen in 2005 terug naar het echte band format. Een internationale bezetting nam het debuutalbum op en in januari van dit jaar volgde een bescheiden tour door Europa. De gothic prog rock die wat toegankelijker is dan de Ayreon en Star One projecten sloeg goed aan en het label Inside Out was zo slim om ook maar meteen een live DVD op te nemen en wel in het vaderlandse Rijssen. Om dat feest compleet te maken is het bewuste concert ook nog eens op CD gezet, met dezelfde nummers.

Nou heeft Inside Out een bepaalde reputatie met DVD's en helaas is (of was) die niet echt positief. Na een paar jaar is gelukkig verbetering opgetreden en deze van Stream Of Passion is gewoon dik in orde maar wat toch nog steeds opvalt is de vrij donkere beeldvoering. Dat ligt natuurlijk ook aan de zaalbelichting maar je zou juist daarom voor een DVD opname een extra spotje wel mogen gebruiken. Dat is dan toch weer een beetje jammer. De set die gepresenteerd wordt staat als een huis, met wat aardige Ayreon en Star One afwisselingen Èn een sterke Led Zeppelin cover 'When The Levee Breaks'. Damian Wilson, die in zijn eentje de support act van de tour was, springt in bij de nummers waar zijn nog steeds magnifieke stem nodig is en dat is zeer welkom. Ook live valt Marcela Bovio's stemgelijkenis met die van Anneke van Giersbergen op en dat is zeker geen negatief punt. Maar wat wel gezegd moet worden, heel veel variatie in haar stemgebruik heeft Marcela nog niet kunnen ontwikkelen. De live ondersteuning van zus Diana Bovio is daarom een slimme oplossing en ik zou het zelfs toejuichen wanneer zij op het eventuele tweede album ook zou mogen optreden. Die 'beperking' van Marcela is het best te horen in het Ayreon nummer 'Day Eleven: Love' dat dan toch de dames Heather Finlay en Irene Jansen mist. Het is zeker niet slecht maar het mist gewoon nÈt even dat krachtige van deze zangeressen.

Natuurlijk veel extra's op deze DVD al vond ik de tourbus rondleiding in 'nightvision' (groen zwart beeld) wel grappig maar net te onduidelijk. Een mooi souvenir van de eerste Stream Of Passion tour en als fan heb je deze terecht allang in huis natuurlijk.

CD & DVD Tracklist
1. Intro
2. Spellbound